စာနယ္ဇင္း, ယဥ္ေက်းမႈ, အႏုပညာ, ေဆာင္းပါး

ျမန္မာေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာ ဘယ္လိုသြားမလဲ


ျမန္မာေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာ ဘယ္လိုသြားမလဲ

အံ့ဘုန္းျမတ္ (2009,Setember 1)

“ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာ” (Commercial Art) လို ေျပာလိုက္ရင္ ဂႏၳ၀င္အႏုပညာစံႏံႈးေတြကိုမမွီတဲ့ အႏုပညာပစၥည္း (၀ါ) အႏုပညာလက္ရာ တစ္ခုအျဖစ္သာ ႐ႈျမင္တက္ၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာပစၥည္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေပါ့ေပါ့တန္တန္ မ႐ႈျမင္ေစခ်င္ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲ့ဒီလို ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာပစၥည္းေတြထဲမွာ သာမန္အႏုပညာစံႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ မတူကြဲျပားျခားနားစြာနဲ႔ လူအဖြဲ႔အစည္းကို ကိုယ္စားျပဳေနတဲ့ သ႐ုပ္သ႑န္ေတြ ကို မွိန္ျပျပ႐ႈ႕ျမင္ႏိုင္ၾကမွာျဖစ္လို႔ပါ။

အထူးျဖင့္ ျမန္မာအႏုပညာေလာကထဲက ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာပစၥည္းေတြအေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ စာေပ မွာဆိုရင္လည္း စာေပအေလွ်ာက္ ဂီတ၊ ရုပ္ရွင္၊ ဗြီဒီယို၊ ျပဇာတ္စတဲ့ အႏုပညာပစၥည္းနဲ႔ ပရိသတ္ကို စပ္ဆက္ေပးတဲ့ မီဒီယန္ အားလံုးလိုလိုမွာ ဆင္ဆာျဖတ္ေတာက္မႈေတြ ကန္႔သက္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြ အဆင့္လိုက္အဆင့္လိုက္ ရွိေနတာေၾကာင့္ ျမန္မာ အႏုပညာသမားေတြဟာ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာပစၥည္းေတြကိုေတာင္ စိတ္လြတ္ကိုယ္လြတ္ မဖန္တီးႏိုင္ၾကတဲ့အေျခအေန မ်ိဳးျဖစ္ေနပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဆန္းသစ္ဖန္တီးထိုးထြက္လိုမႈကို ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္တဲ့ မူ၀ါဒေတြေၾကာင့္ အႏုပညာသည္ေတြရဲ႕ အႏုပညာဖန္တီးမႈစြမ္းရည္ေတြ က်ဆင္းလာတဲ့အေျခအေနမွာ တိုင္းျပည္ဘာျဖစ္လာလဲဆိုတဲ့ ႐ႈ႕ေထာင့္က သံုးသပ္ၾကည့္သင့္ တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

MYPOSTSARTဒီလို စီစစ္ဖ်က္ေတာက္ ပိတ္ဆိုမႈေတြေၾကာင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏု ပညာေတြမွာ “ေလာကအျမင္ရသ” ေတြအား နည္းလာရတယ္။ စိတ္ခြန္အားကိုျဖစ္ေစတဲ့ရသခံစားတက္မႈေတြလည္း အားနည္း လာမွာမလြဲပါဘူး။ ဒီလိုအႏုပညာပစၥည္းေတြဟာလည္း ဘယ္လို ပဲျဖစ္ေနျဖစ္ေန လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေပၚကိုေတာ့ လႊမ္းမိုးမႈ အနည္းနဲ႔အမ်ား ဆိုသလိုရွိမွာပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ကိုက ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္မွာ ရွိေနလို႔ပါ။ ဒီလိုေလာကအျမင္ရသေတြ၊ စိတ္ခြန္အားကို ျဖစ္ေစ တဲ့ရသေတြနဲ႔ ေလာကအသိေတြကိုေပးတဲ့ရသေတြပါ၀င္မႈ နည္း ပါးလာတာနဲ႔အမွ် ဒီလိုအႏုပညာပစၥည္းေတြကို ခံစားၾကည့္႐ႈသူ ပရိသတ္ေတြမွာပါ ေလာကအျမင္သိမႈ၊ စိတ္ခြန္အားရွိမႈေတြပါ နည္းပါးသြားလိမ့္မယ္ဆိုတာ ျငင္းဆိုဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။

ဒီလိုအေျခအေနမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ မ်ိဳးဆက္ကြာဟမႈကို ရင္ၾကားေစေပးဖို႔ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာ က လွစ္ဟေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္လာရတဲ့ ေရခံေျမခံအေၾကာင္းအရင္းေတြက အစိုးရရဲ႕မူ၀ါဒ တစ္ခုတည္းလား ဆိုေတာ့လည္းမဟုတ္ပါဘူး။ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း အေျပာင္းအလဲေတြျဖစ္တဲ့ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း၊ တက္ကေနာ္လိုဂ်ီကယ္ ခ်ိန္းခ်က္၊ ေနာ္လိတ္အီကိုေနာ္မီ စတဲ့အရာေတြရဲ႕ တြန္းအားေတြေၾကာင့္လို႔လည္း ပါမယ္လို႔ဆိုရမွာပါ။

ကမၻာႀကီးေပၚမွာေတာ့ ဒီလိုအေျပာင္း အလဲေတြျဖစ္ေပၚေနၿပီဆိုတာကို ရန္ကုန္၊ သာေကတ (၈) ရပ္ကြက္က ဆိုက္ကားနင္းတဲ့ ဦးေလးႀကီးရဲ႕ သမီး အသက္ (၁၆) ႏွစ္ သိဖို႔ဆိုတာ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာေပၚမွာ မူတည္ေနမယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။

MYPOSTSART-1

အေျခခံျပည္သူလူထုထဲကို အသိအျမင္၊ ေလာကအျမင္ေပးဖို႔ဆိုတာ အႏုပညာသည္ေတြရဲ႕ တာ၀န္ပါ။ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၀င္ျဖစ္တဲ့ အႏုပညာသည္ေတြဟာ သူတို႔ရပ္တည္ရွင္သန္ ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို အႀကိဳးျပဳရမွာ ျဖစ္သလို အဲ့ဒီအက်ိဳးရလဒ္ကထြက္ေပၚလာတဲ့ အသီးအပြင့္ေတြကေနတဆင့္ အဆင့္ပိုျမင့္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကို ထူေထာင္ၾကရမွာမို႔လိုပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီဘက္ေခတ္မွာ ယဥ္ေက်းမႈ တြန္းတိုက္မႈေတြပိုမ်ားလာတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ တန္ဘိုးသတ္ မွတ္ခ်က္ေတြကလည္း ႐ႈပ္ေထြးလာတယ္။ ဒြိဟျဖစ္လာတယ္။ ေ၀ခြဲရ ပိုခက္လာတယ္။ ဒါေတြ အကုန္လံုးကို ေခတ္ကိုက ဒီလိုျဖစ္ေနတာလို႔ ေခတ္ကိုပံုခ်ၿပီး ထားလို႔မျဖစ္ဘူးလို႔လည္းထင္မိပါတယ္။ ဒါဟာ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ ခ်က္စံႏႈန္း ႐ႈပ္ေထြးလာမႈရဲ႕ အက်ိဳးရလဒ္ပါ။

လူ႔အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုစီတိုင္းမွာ သူ႔သတ္မွတ္ခ်က္ ယဥ္ေက်းမႈစံႏႈန္းေတြ ကိုယ္ဆီရွိၾကတက္ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းေသးေလးေတြ၊ ေခတ္ေနာက္က်တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြကို ေခတ္မီတဲ့ သူတို႔ထက္ ႀကီးမားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈပိုင္းဆိုင္ရာ လႊမ္းမိုးမႈေတြက ေတာ္ေတာ္ႀကီးႀကီးမားမားရွိခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေသးေလးေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ေပ်ာက္ဆံုးသည္အထိ ၀ါးၿမိဳျခင္းခံခဲ့ရတာေတြကိုေတာင္ သမိုင္းကိုျပန္ဖတ္လိုက္ရင္ေတြ႕ရမွာ။ အဲ့ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာေရာ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ သြားမလဲဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ရွင္သန္ရပ္တည္ ေနၾကတဲ့ အႏုပညာသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းဆီအတြက္ အေရးႀကီးလာမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

အစိုးရအေနနဲ႔ကလည္း လူ႔အဖြဲ႕ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈပိုင္းဆိုင္ရာ စံႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္ အသစ္ေတြေပၚေပါက္လာဖို႔ လမ္းဖြင့္ ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဆိုၾကပါဆို ေဆာင္းေဂါက္နဲ႔ ေပါ့ပ္သီခ်င္းတီးၿပီး ကမၻာကိုခ်ျပႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ လမ္းဖြင့္ေပး ေစခ်င္ပါတယ္။ အႏုပညာသည္ေတြဘက္ကလည္း ေဆာင္းေဂါက္နဲ႔ ေပါ့ပ္သီခ်င္းတီးၿပီး ဖန္တီဆန္းသစ္ႏိုင္ေအာင္ ေလာကအျမင္နဲ႔ ၀မ္းစာျပည့္မွီေနဖို႔ ႀကိဳးစားေစခ်င္ပါတယ္။ ဒါမွ အဲ့ဒီလို အႏုပညာမ်ိဳးေတြ ပရိသတ္အေပၚလႊမ္းမိုးၿပီး ပရိသတ္ထဲက အဲ့ဒီလိုလုပ္ႏိုင္မယ့္ အႏုပညာသည္ေတြ ထြက္ေပၚလာႏိုင္မွာျဖစ္တယ္ဆိုတာ တင္ျပရင္းနဲ႔ ဒီပို႔စ္ကို အဆံုးသတ္ လိုက္ခ်င္ပါတယ္။

အံ့ဘုန္းျမတ္ (2009,Setember 1)

(မွတ္ခ်က္။   ။ ကၽြန္တာ္ေရးသားလိုက္တဲ့ “ျမန္မာေဖ်ာ္ေျဖေရးအႏုပညာ ဘယ္လိုသြားမလဲ” ေဆာင္းပါးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လြတ္လပ္စြာ သေဘာထားကြဲလဲြႏိုင္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာအႏုပညာေလာကဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ အျပဳသေဘာေဆာင္ၿပီး ေ၀ဖန္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ေလးစားမႈျဖင့္)

About ahuntphonemyat

Journalist.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: