စာနယ္ဇင္း, အႏုပညာ, ေဆာင္းပါး

ျမန္မာ၀တၳဳရွည္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း


(ကၽြန္ေတာ္ ျမန္မာစာေပနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဒီရက္ပိုင္း ဖတ္ျဖစ္တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ဘေလာ့ခ္ေပၚကေန ထပ္ၿပီး ေ၀ငွလိုက္ရပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးကေတာ့ ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္းမဂၢဇင္းမွာ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့တဲ့ ဆရာေကျမဴးရဲ႕ “ျမန္မာ၀တၳဳရွည္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း” ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးပဲျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာစာေပကို ေလ့လာလိုသူေတြအတြက္ တန္ဘိုးရွိလိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္စြာျဖင့္ ထပ္မံေဖာ္ျပလိုက္ရပါတယ္။)

NONျမန္မာ၀တၳဳရွည္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း

ေကျမဴး

ရသစာေပတြင္ ၀တၳဳတုိ၊ ၀တၳဳရွည္၊ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္၊ ၀တၳဳေဆာင္းပါး၊ စာတမ္း စသည္တုိ႔ ပါ၀င္ၾကသည့္အနက္ ေခတ္အဆက္ဆက္တြင္ ၀တၳဳရွည္မွာ စာဖတ္ပရိသတ္ၾကားသို႔ အတြင္က်ယ္ဆံုး ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိပါသည္။ စာေရး ဆရာမ်ားသည္ ၀တၳဳရွည္မ်ားအား ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ နယ္ပယ္စံုႏွင့္ ဘ၀အဖံုဖံုကုိ ေနာက္ခံထား၍ အခ်စ္၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ လွ်ိဳ႕၀ွက္သည္းဖုိ၊ စံုေထာက္၊ စြန္႔စားခန္း၊ ဟာသႏွင့္ ဂမၻီရ စသည္တုိ႔မွ အားသန္ရာအေၾကာင္းအရာကုိ ေရြးခ်ယ္ဖြဲ႔ႏြဲ႔ ဖန္တီးေလ့ရွိၾကသည္။ ၀တၳဳရွည္မွ ေပးသည့္ရသကုိ စာဖတ္ပရိသတ္မွ ႏွစ္သက္ခံစားမႈအမ်ားဆံုးျဖစ္၍ ၀တၳဳရွည္မွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ တြင္တြင္က်ယ္စြာ ေနရာရေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ေရးသားေသာ ” ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မ” ၀တၳဳအား သတ္မွတ္ထားၾကပါသည္။ စာေရးဆရာႀကီး ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္မွာ အေနာက္တုိင္းကာလေပၚ၀တၳဳမ်ားကုိ ဖတ္ရႈေလ့လာမႈ ရွိခဲ့ရာမွ ျပင္သစ္စာေရးဆရာႀကီး Alexandere Dumas ေရးသားသည့္ Count of Monte Cristo ၀တၳဳအား အေျခခံ၍ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဓေလ့စရုိက္ႏွင့္ ညီေအာင္ ေရးဖြဲ႔ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မ၀တၳဳ ေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္ အျခား၀တၳဳရွည္ေရးသည့္စာေရးဆရာမ်ား ေပၚေပါက္လာၿပီး ၀တၳဳရွည္မ်ားေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကရာ ၁၉၀၄ ခုႏွစ္မွ ၁၉၀၆ ခုႏွစ္အတြင္း ၁၂ ႏွစ္ကာလတြင္ ၀တၳဳရွည္ ၅၀ ပုဒ္ခန္႔ထုတ္ေ၀ႏုိင္ခဲ့သည္ဟု သိရွိရပါသည္။ ျမန္မာ၀တၳဳရွည္ ေခတ္ဦးကာလမွ ထုတ္ေ၀မႈမွာ မ်က္ေမွာက္ကာလထုတ္ေ၀မႈထက္ အဆမ်ားစြာ နည္းပါးလွပါသည္။ ျမန္မာ၀တၳဳရွည္ ထုတ္ေ၀ခ့ဲသည္ သက္တမ္းႏွစ္တစ္ရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ အခမ္းအနားကုိ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္တြင္ သိမ္ျဖဴလမ္းႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း လမ္းေထာင့္ရွိပံုႏွိပ္ေရးႏွင့္ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးလုပ္ငန္း အေဆာက္အအံု၌ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာန ႀကီးမွဴးက်င္းပခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရမွလည္း ၀တၳဳရွည္စာေပ ဖြ႔ံၿဖိဳးစည္ပင္ေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံႏွင့္ျပည္သူအက်ိုးျပဳ၀တၳဳရွည္မ်ား ေပၚထြန္းေရးအတြက္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ စတင္လ်က္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အျမင့္ဆံုးစာေပဆုအျဖစ္ စာေပဗိမာန္ဆု၊ အႏုပညာစာေပဆုႏွင့္ အမ်ိဳးသားစာေပဆုတုိ႔အားအသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ခ်ီးျမွင့္လ်က္ ရွိသည္။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခြင့္ မရသည့္ စာေရးဆရာမ်ား၏ ၀တၳဳရွည္စာမူမ်ား ထုတ္ေ၀ခြင့္ရရွိေရးအတြက္ စာေပဗိမာန္ စာမူၿပိဳင္ပြဲႏွင့္ တပ္မေတာ္ေန႔ အထိမ္းအမွတ္ စာမူၿပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပၿပီး ဆုခ်ီးျမွင့္ထုတ္ေ၀ေပးလ်က္ ရွိသည္။ ထုိ႔ျပင္ စာေပျမတ္ႏုိးသူမ်ားမွလည္း ရသစာေပထြန္းကားေရးႏွင့္ စာေကာင္းေပမြန္မ်ား ေပၚထြန္းေရးကုိရည္ရြယ္၍ ပခုကၠဴဦးအုန္းေဖ စာေပဆုႏွင့္ ေရႊအျမဳေတစာေပဆု ခ်ီးျမွင့္ရာတြင္ ၀တၳဳရွည္မ်ားကုိ ထည့္သြင္း စဥ္းစားခ်ီးျမွင့္လ်က္ ရွိၾကသည္။ျမန္မာ စာေရးဆရာမ်ားစြာမွလည္း လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ရွင္သန္ေရး၊ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းေရး၊ အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းမြန္ေရး၊ အေတြးအျမင္ မွန္ကန္ေရး စသည့္ မြန္ျမတ္ေသာ ဦးတည္ခ်က္မ်ား ေဖာ္ေဆာင္သည့္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ျပည္သူအက်ိဳးျပဳ ၀တၳဳရွည္ အမ်ားအျပားကုိ ေရးသားခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ျမန္မာ၀တၳဳရွည္အခ်ဳိ႕မွာ ႏုိင္ငံတကာ စာအုပ္ထုတ္ေ၀သူမ်ားမွ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံ၏ ဘာသာသုိ႔ ျပန္ဆုိထုတ္ ေ၀မႈပင္ ရွိခဲ့ၾကသည္။

၂။ ၁၉၇၀ ျပည့္ ၀န္းက်င္ႏွစ္မ်ားတြင္ ျမန္မာစာေပေလာက၌ ၀တၳဳရွည္မ်ား အား စာေရးဆရာတစ္ဦးမွ အျခား စာေရးဆရာတစ္ဦးအတြက္ အခေၾကး ေငြျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးေပးသည့္ စနစ္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ထြန္းကားလာသည္ ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ အခေၾကးေငြျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးေပးသူ (Ghost Writer ) အား ရွဲဒိုး(Shadow) ေရးသူ အျဖစ္လည္း ကင္ပြန္းတပ္ၾကသည္။ ထုိသို႔ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ အခက္ အခဲ အေထြေထြေၾကာင့္ အခေၾကးေငြ ျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးေပးမႈႏွင့္ ကိုယ္ တုိင္မေရးသားဘဲ သူတစ္ပါးေရးသား သည့္ စာမူ၀တၳဳရွည္အား အမည္ခံ ထုတ္ေ၀မႈအား စာေရးဆရာတခ်ဳိ႕က ႏွစ္ၿမိဳ႕ျခင္း မရွိၾကေခ်။ စာေရးဆရာ တခ်ဳိ႕မွ အခါအားေလ်ာ္စြာ စာနယ္ဇင္း စာမ်က္ႏွာမ်ား၌ ေ၀ဖန္ေရးသားမႈမ်ား ျပဳေနၾကသည္။

ေဒါင္းျမန္မာဂ်ာနယ္ (၁.၂.၈၈) တြင္ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလ မေဟသီမဂၢဇင္းမွ စာေရးဆရာကိုထူး၏ ေဆာင္းပါးအား အက်ဥ္းခ်ဳပ္၍ “ရွဲဒိုး ရွဲဒုိး ဘာရွဲဒိုးလဲ” အမည္ျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ေဆာင္းပါးမေဖာ္ျပမီ အယ္ဒီ တာ (တကၠသိုလ္စိန္တင္)က “ယေန႔ ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ ရွဲဒိုးျပႆနာ ႀကီးထြားေနသည္။ နာမည္ေက်ာ္စာေရးဆရာ သို႔မဟုတ္ စာေရးဆရာမ တစ္ဦးသည္ လံုးခ်င္း၀တၳဳတစ္အုပ္ကို ကိုယ္ တုိင္မေရးဘဲ ရွဲဒိုးေရးေပးသူထံမွ ၀ယ္ ယူၿပီး မိမိနာမည္ျဖင့္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ ျပႆနာျဖစ္သည္။ ရွဲဒုိးျပႆနာမွာ ယေန႔ထိအေျဖရွာမရေသးေသာ စာေပကင္ဆာေရာဂါ ျဖစ္ေနသည္”ဟု နိဒါန္း ပ်ဳိးေပးၿပီး ရွဲဒိုးေရးသားမႈ ျပႆနာကို မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့သည္။ စာေရးဆရာကိုထူးမွ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ စာေပ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ရွဲဒိုးေရးသူ၏ ၀တၳဳ ရွည္စာမူကို ၀ယ္ယူၿပီး အမည္ခံ ၀တၳဳ ေရးသူအျဖစ္ နာမည္ရေနသူမ်ားႏွင့္ ကိုယ္တုိင္ေရးေသာ္လည္း စာေပဗဟုသုတႏွင့္ အႏွစ္သာရမပါသည့္မည္ ကာမတအေပါစားအေပ်ာ္ဖတ္ ၀တၳဳေရးသူမ်ား ျဖင့္ ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရာမွ ကေမာက္ကမ ျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားအား အက်ယ္တ၀င့္တင္ျပၿပီး ေကာက္ခ်က္ခ်သြားပံုမွာ မခ်င့္မရဲျဖစ္ ဖြယ္ပင္။

သူတုိ႔အားလံုးသည္ ျမင္းစီးၿပီး အထီးမွန္း အမမွန္း မသိၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၀တၳဳကို ကိုယ္တုိင္ မေရးဘဲ ရွဲဒုိးကို ေရးခုိင္း၏။ ၿပီးေတာ့ နာမည္ခံ၏။ နာမည္ခံၿပီးထုတ္သည့္ ၀တၳဳကို ျပန္၍မဖတ္ဘဲ ရွဲဒိုးက ေရး ေပးသည့္အတုိင္း ထုတ္ေ၀ျခင္းသာ ျဖစ္ရာ ေတ့ေတ့ဆုိင္ဆုိင္ ေတြ႕ၾကေဆြး ေႏြးၾကသည့္အခါ အုိးနင္းခြက္နင္း အၿမီး အေမာက္မတည့္ေသာ အေျဖမ်ားကို အရွက္မရွိ၊ သိကၡာမရွိ ေျဖၾက ေျပာၾက ေလေတာ့သည္။

အားမာန္သစ္စာေပမွာ ၀တၳဳရွည္၊ ၀တၳဳတုိေပါင္းခ်ဳပ္၊ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ ႏွင့္ အျခားသုတရသ စာေပလက္ရာစံု စာေကာင္းေပမြန္မ်ားကို ထုတ္ေ၀လ်က္ ရွိသည့္ျပင္ ရင္ခုန္ပြင့္၀တၳဳတုိမဂၢဇင္း ႏွင့္ ျမန္မာစာေပေလာကအတြက္ အထူး လိုအပ္ေသာ စာေပဂ်ာနယ္တုိ႔ကို ကာလ ၾကာျမင့္စြာ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည့္ အစဥ္ အလာရွိ စာအုပ္တုိက္ႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ အားမာန္သစ္စာေပႏွင့္ ခ်ယ္ရီ ပန္းစာေပတုိ႔ ပူးေပါင္း၍ ေခတ္ဂ်ာနယ္ ကို ထုတ္ေ၀စဥ္က ေခတ္ဂ်ာနယ္ (၁.၉.၉၁) တြင္ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕မွ “အေပ်ာ္ဖတ္စာအုပ္မ်ား မ်ားျပားလာ မႈ” ေဆာင္းပါးကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ထုိေဆာင္းပါး၌လည္း ျမန္မာစာေပ ေလာက၏ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္ မ်ား ေရးသားျခင္းအား တေစ့တေစာင္း တင္ျပမႈ ပါ၀င္ခဲ့ပါသည္။

ယေန႔ ျမန္မာလံုးခ်င္း ၀တၳဳမ်ား သည္ အခ်စ္၀တၳဳမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ လံုး၀ စိတ္ကူးယဥ္၀တၳဳမ်ားသာ ျဖစ္ သည္။ မည္သည့္အေျခအေနကိုမွ ကိုယ္ စားမျပဳ၊ ေရးေနေသာ စာေရးဆရာ အမည္ခံမ်ားသည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ အမ်ဳိးသမီး စာေရးဆရာ အခ်ဳိ႕တုိ႔၏ စာအုပ္တုိ႔သည္ တစ္လကို တစ္အုပ္ခန္႔ ထြက္ခဲ့ေသာ္လည္း အႏွစ္ သာရပိုင္း မရွိသေလာက္ နည္းပါးၿပီး ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈကို ကိုယ္စားမျပဳ၊ မိမိတုိ႔လူမ်ဳိး ဓေလ့စ႐ိုက္ႏွင့္ မကိုက္ညီ သည့္ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္တို႔ကိုသာ အေလးေပး၍ ေဖာ္ျပသည္ဟု ေ၀ဖန္ သူတုိ႔က ေ၀ဖန္လ်က္ ရွိၾကသည္။

ေဒါင္းျမန္မာဂ်ာနယ္ႏွင့္ ေခတ္ ဂ်ာနယ္တုိ႔နည္းတူ ျမန္မာစာေပေလာက မွ ၀တၳဳရွည္မ်ားအား အခေၾကးေငြျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္းႏွင့္ စပ္ လ်ဥ္း၍ ၁၉၉၅ ႏွင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မ်ား တြင္ အရိႏၵမာမဂၢဇင္းႏွင့္ ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္းမ်ား၌ ျမတ္ခုိင္က တေစၦဆီ ေဆာင္းပါးမ်ားျဖင့္ ဖြင့္ခ်ခဲ့သည္။ ဖဆ ပလ တုိက္ခန္းမွ ႏုိင္ငံသိ စာေရးဆရာ ႀကီးတစ္ဦးအတြက္ အခေၾကးေငြျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္ေရးသားေပးခဲ့ ပံု ကိုယ္ေတြ႕ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို ရဲ၀ံ့ စြာ ေရးသားခဲ့ၿပီးေနာက္ ျမတ္ခုိင္မွ ႏုိင္ငံေက်ာ္ စာေရးဆရာမ်ားႏွင့္ စာေရး ဆရာမမ်ားအတြက္ အခေၾကးေငြျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရးသား ၿပီး အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ျပဳခဲ့သူ စာေရးဆရာ ညြန္႔တင္ေက်ာ္ (ေက်ာ္မင္း ႏုိင္)ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ စာေပေလာကကို ျဖတ္သန္း က်င္လည္ရင္း အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရးသား ေပးျဖစ္ခဲ့ၾကသည့္ ကဗ်ာဆရာ ျမင့္ဦး ဦးျမင့္၊ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ ေနာင္ ၀င္းထြန္း စသူတုိ႔ႏွင့္လည္း ဆက္လက္ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ျမတ္ခုိင္ ၏ တေစၦ ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ပါ၀င္ သည္ကို မေတြ႕ရွိရေသာ္လည္း ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ေမလ ႐ုပ္ရွင္ေတးကဗ်ာမဂၢဇင္း မွ စာေရးဆရာေကာင္းထက္ (ေမာင္မုိး ဦး)၏ “ေရွ႕ေနာက္ စကားမညီ ပလီ တတ္ပါရဲ႕” ေဆာင္းပါး၌ အခေၾကးေငြ ျဖင့္ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရး သားပံု ကိုယ္ေတြ႕ အေတြ႕အၾကံဳကို ေဖာ္ ျပထားပါသည္။

ကြၽန္ေတာ့္စာေပဘ၀ကို မုိးဦးနဲ႔ စခဲ့တယ္။ လံုးခ်င္း၀တၳဳေတြ ေရးခဲ့ တယ္။ ကိုယ္ပိုင္လံုးခ်င္းေတြ မထြက္ ႏုိင္တဲ့အခါ အငွားစာေရးဆရာအျဖစ္ တျခားလူေတြအတြက္ ေရးတယ္၊ ရွဲဒိုး ဘ၀နဲ႔ လံုးခ်င္းအုပ္တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ေရးခဲ့တယ္၊ အဲဒါ မေကာင္းမႈလုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ခုိးစားလာဘ္စားတာ ေခါင္းပံုျဖတ္စားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအလုပ္ဟာ သန္႔ရွင္းတဲ့အလုပ္လုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ခံယူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ရွင္းရွင္းနဲ႔ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ကေန႔ အထိ ဘာျပႆနာမွ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ ေရးမယ္ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ့္ စာမူလုိခ်င္သူ အဆင္သင့္ရွိပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က အလုပ္ကို အလုပ္နဲ႔တူေအာင္ လုပ္လုိ႔ ပါပဲ။ အလုပ္သေဘာအရ သူ႔အတြက္ ေရးေပးတာဆုိၿပီးရင္ ကိုယ္နဲ႔မဆုိင္ေတာ့ဘူးလုိ႔ သေဘာထားတယ္။

မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ားစြာ၏ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္အျဖစ္ စာနယ္ဇင္းေလာကတြင္ ခုိင္မာစြာ ရပ္ တည္ေနသူ ျမတ္ခုိင္မွ စာနယ္ဇင္း ေလာက ေျခခ်စက ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္ေရးသားခဲ့ပံုကို ဖြင့္ဟသည့္ သတၱိကို ေတြ႕ႏုိင္ၾကသလုိ ေနာက္ကြယ္ မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရးသားၿပီး အသက္ ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈျပဳသူ စာေရးဆရာ ေကာင္းထက္(ေမာင္မုိးဦး)၏ သေဘာ ထားႏွင့္ ခံယူခ်က္ကို ျမင္ၾကရပါသည္။

၃။ ယခုအခါ စူလာနဖာေဆးနည္း ပေဒသာစာအုပ္မ်ားျဖင့္ ေရာင္း အေကာင္းဆံုး စာေရးဆရာ စာရင္း၀င္ ေနေသာ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ ႀကီး သာဂဒိုးမွာ ဒါ႐ိုက္တာအျဖစ္ ေမတၱာေပါင္းကူး၊ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ ဆိတ္၊ ဘုရားေပးေသာလက္ႏွင့္ ေမတၱာ စိမ္းစိမ္း စေသာ ႐ုပ္ရွင္ကားမ်ားကို ႐ိုက္ကူးခဲ့သည္။ ေမတၱာစိမ္းစိမ္း ႐ုပ္ရွင္ ကားမွာ အမ်ဳိးသားသ႐ုပ္ေဆာင္ လံုး၀ မပါဘဲ အမ်ဳိးသမီး သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ား သာ ပါ၀င္၍ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္သမုိင္း၏ ထူးျခားေသာ ႐ုပ္ရွင္ကားမ်ားတြင္ ပါ၀င္လ်က္ရွိပါသည္။ ေပၚျပဴလာ ဂ်ာနယ္ (၆.၁၁.၂၀၀၁)တြင္ စာေရး ဆရာ ဒါ႐ိုက္တာ တင္သန္းဦးမွ ႐ုပ္ရွင္ အေတြ႕အၾကံဳ ေဆာင္းပါးေရးသားရာ တြင္ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ ညႊန္းအား စာေရးဆရာေငြေမာင္း (တင္ သန္းဦး၏ဖခင္) ေရးသားခဲ့သည္ဟု ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ စာေရး ဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ ဒါ႐ိုက္တာ သာဂဒုိးမွ ေပၚျပဴလာဂ်ာနယ္ (၂၇.၁၁. ၂၀၀၁)တြင္ “စာေပေတြ၊ ႐ုပ္ရွင္ေတြ ႐ႈပ္႐ႈပ္ေပြေပြလား” ေဆာင္းပါးျဖင့္ ရွင္း လင္းတံု႔ျပန္ခဲ့ပါသည္။

“စာေပေတြ၊ ႐ုပ္ရွင္ေတြ ႐ႈပ္႐ႈပ္ ေပြေပြလား” ေဆာင္းပါးတြင္ သာဂဒိုး မွ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ခန္႔မွ စတင္၍ ဗမာ့ ေခတ္ သတင္းစာ ႐ုပ္ရွင္သတင္း ေထာက္ ငေသာၾကာဘ၀ကပင္ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ညႊန္းႏွင့္ ဒါ႐ိုက္တာ ပညာရပ္မ်ား ေလ့လာဆည္းပူးခဲ့ပံု၊ ပထမဦးစြာ ေမတၱာေပါင္းကူး ဇာတ္ကားတြင္ အူလည္လည္ သာဂဒိုး ဆရာလုပ္သည္ ေၾကာ္ျငာစာတမ္းျဖင့္ အမည္ခံ ဒါ႐ိုက္ တာသက္သက္ လုပ္ခဲ့ရပံု၊ အမည္ခံ ဒါ႐ိုက္တာဘ၀ကို ရွက္လြန္း၍ မခံခ်င္ စိတ္ျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ရာမွ ပ်ားစြဲေသာ မုတ္ဆိတ္ ႐ုပ္ရွင္ကားအား ကိုယ္တုိင္ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ညႊန္း ေရးသားၿပီး ဒါ႐ိုက္တာအျဖစ္ အမွန္တကယ္ ေဆာင္ ရြက္ခြင့္ရပံု၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေၾကာင့္ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္အား သမၼတ႐ံုႏွင့္ ၿမိဳ႕လယ္႐ံုမ်ားတြင္ ႐ံုတင္ခဲ့ရာ ထုိစဥ္က ဆူပါ၀င္ေငြရၿပီး ေအာင္ျမင္ခဲ့ပံု၊ ပ်ားစြဲ ေသာမုတ္ဆိတ္ ႐ံုမတင္မီ ႐ႈမ၀ဦးေက်ာ္ မွ ႐ႈမ၀စာအုပ္တုိက္၏ တုိက္ခြဲ ရႊင္ ၾကည္ၾကည္စာအုပ္တုိက္မွ ပ်ားစြဲေသာ မုတ္ဆိတ္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ညႊန္းအား အေျခ ခံ၍ စာေရးဆရာေသာ္တာေဆြအား ၀တၳဳအျဖစ္ ေရးသားေစၿပီး ထုတ္ေ၀ရန္ စီစဥ္ပံု၊ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ၀တၳဳအား ေရးသားသူမ်ားအျဖစ္ ေသာ္တာေဆြႏွင့္ သာဂဒိုးဟု ထူးျခားဆန္းသစ္စြာ ေဖာ္ျပ ထုတ္ေ၀ခဲ့ပံု၊ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္၀တၳဳ အား ဖတ္ၾကည့္ရာ၌ ေသာ္တာေဆြ၏ လက္ရာမဟုတ္ဘဲ စာအသြားအလာမွာ တစ္ဘာသာျဖစ္ေနပံုတုိ႔ကို ဦးစြာ ေ၀ေ၀ ဆာဆာ တင္ျပခဲ့ပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ သာဂဒိုးမွ မွားယြင္းယူဆ ေရးသားခဲ့ သူ တင္သန္းဦးကိုလည္း အျပစ္မတင္ ဘဲ ေရာင္းရင္းႀကီးမ်ား ျဖစ္ေသာ စာေရးဆရာႀကီး ေသာ္တာေဆြႏွင့္ ေငြေမာင္းတုိ႔၏ ဂုဏ္သိကၡာလည္း မႏြမ္းရေအာင္ အျဖစ္မွန္ကို ေသာေသာ ရႊင္ရႊင္ေလး ဖြင့္ျပသြားပါသည္။

ထုတ္ေ၀တဲ့ ဆရာႀကီးက ႀကီး ႀကီး၊ ေရးတဲ့ဆရာႀကီးကလည္း ႀကီး ျဖစ္ေနေတာ့ ေသာ္တာေဆြလက္ရာ မဟုတ္တာကို မေျပာသာဘူးေပါ့ေနာ္။ ဒါေပမယ့္လုိ႔ အတုျဖစ္ေနတာ တစ္ခုပဲ ဖုတယ္။ ခုေျပာရင္း စာေပဇာတ္႐ႈပ္ တစ္ခုျဖစ္တာကို လုပ္မိေနပါၿပီ။ ဟုိတုန္းကေပါ့။ ကိုေသာ္တာေဆြ စာ ေတြကို တစ္ခါတစ္ခါ ကိုေသာ္တာေဆြ ဇနီး(ေဒၚေမ)က ၀င္၀င္ေရးတတ္ လုပ္ တတ္တယ္ေလ။ ခုလည္း ကိုေသာ္တာ ႀကီး မအားတာနဲ႔ ဇာတ္ညႊန္း ဇာတ္ လမ္းကလည္း အလြယ္တကူရွိတာနဲ႔ ေဒၚေမကပဲ ၀င္ေရးလုိက္တာ ျဖစ္မွာပဲ လုိ႔ ဟုိတုန္းက ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ၀တၳဳလွန္ကာ ႀကိတ္ေတြးပဲ ေတြးလုိက္ တယ္။

ဟယ္… အခု အမႈသြားတစ္ခုက အခု ႏွစ္ေလးဆယ္ေက်ာ္အၾကာမွာ တစ္မ်ဳိးေျပာင္းသြားၿပီလား။ ဒီ၀တၳဳ စာအုပ္ကို ေသာ္တာေဆြေနရာ ေဒၚေမ ၀င္ေရးတာမဟုတ္ဘဲ ကိုတင္သန္းဦး ဖခင္ ကိုေငြေမာင္းႀကီးက အေၾကာင္း ေၾကာင္းနဲ႔ ၀င္ေရးေပးခဲ့ေလသလား။ ေဟာဒီလုိတစ္မ်ဳိး မဟားတရားႏွင့္ စဥ္းစားဖုိ႔ရန္ ျဖစ္ျပန္ေတာ့သည္ကိုး။ အေၾကာင္းေၾကာင္းနဲ႔ဆုိတာက အျခား မဟုတ္ပါဘူး။ ကဲ… သူငယ္ခ်င္းေရ၊ ဒီအကြက္ေတာ့ မင္း၀င္ႏွက္မွ ျဖစ္ေတာ့ မယ္။ ဒီမွာ ဇာတ္ညႊန္းဇာတ္လမ္း ရွိေန ၿပီးတဲ့ဥစၥာ၊ ၀တၳဳသဏၭာန္ပံု ေပၚ႐ံုပဲကြာ၊ ေရးကြာ၊ ေရးခ ကိုေက်ာ္က ေပးမွာ၊ ဒါကို မင္းနဲ႔ငါနဲ႔ မင္းနဲ႔ငါနဲ႔ေပါ့။ ဒီအေၾကာင္းေၾကာင္းနဲ႔ ဤမည္၀တၳဳ ေသာ္တာေဆြအတု ျဖစ္လာရတယ္ ထင္တာပဲ။

ကိုတင္သန္းဦး ေရးပံုအရ ဆက္ ေတြး၍ ဒီလုိပဲ ဆက္ေတြး၍ ဒီလုိပဲ ေရးဖုိ႔ ျဖစ္ေနေတာ့သည္ပဲ။ ၁၉၅၉-၆၀ ႏွစ္မ်ားဆုိေတာ့ ကိုတင္သန္းဦး မွာလည္း အေတာ္ငယ္ပါလိမ့္ဦးမည္။ ဖခင္ျဖစ္သူ ကုိေငြေမာင္းက ပ်ားစြဲေသာ မုတ္ဆိတ္ ဇာတ္ညႊန္းကို ၀တၳဳျပန္ေရး ႏုိင္ရန္ တကိုင္ကိုင္ တလွန္လွန္ လုပ္ ေနခဲ့သည္ကို ကိုတင္သန္းဦး အဖန္ဖန္ ေတြ႕မိေနပါလိမ့္မည္။ ဤတြင္ ငါ့အေဖ ေရးတဲ့ ဇာတ္ညႊန္းပါလားဟု အသိ၀င္ သြားႏုိင္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ပ်ား စြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ဇာတ္ညႊန္းကို ဖခင္ ေရးတာဟု အခုေရးသားလုိက္တာ ျဖစ္ သည္။ ဟုတ္ကဲ့ ေကာင္း၏။ မရွိဆင္းရဲ သား သာဂဒိုးနာမည္ ေရာင္းစားခဲ့တာ လည္း မေဖာ္ခ်င္ဘဲနဲ႔ သနားစရာ ေပၚ ကုန္ၿပီ။ ဒီလုိေတြ ေဖာ္ရာေရာက္ရင္းက ကိုတင္သန္းဦးအေဖ၏ အတုလုပ္သည့္ လူမသိသည့္ အမႈေဟာင္းကလည္း အေၾကာင္းေၾကာင္းႏွင့္ ေဟာင္းေလာင္း ေလးေပၚ ျဖစ္ရျပန္ေတာ့ကိုး။ အားလံုး ကို အားနာစြာပဲ ေဖာ္ကာ ေရးရပါ သည္။

သာဂဒိုး၏ ဖြင့္ျပမႈေၾကာင့္ စာေရး ဆရာႀကီး ေသာ္တာေဆြ၏ ၀တၳဳရွည္ အပါအ၀င္ စာေပလက္ရာစံုတြင္ ဇနီး ျဖစ္သူ(ေဒၚေမ)မွ ေနာက္ကြယ္မွ ေသာ္ တာေဆြကိုယ္စား အခါအားေလ်ာ္စြာ ေရးေလ့ေရးထ ရွိပံုကို သိခြင့္ရခဲ့ၿပီး ၁၉၅၉-၆၀ ခုႏွစ္မ်ားက ေသာ္တာေဆြ အတြက္ ေနာက္ကြယ္မွ ေငြေမာင္းက ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ေရးေပးခဲ့ျခင္း အား သိခြင့္ရလုိက္ရပါသည္။

စာေရးဆရာႀကီး ရန္ေအာင္မွာ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ေဆာင္းပါး၊ ၀တၳဳရွည္ မ်ားအျပင္ အခ်စ္ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ေရး က်မ္းႏွင့္ တက္က်မ္းမ်ားကို ေရးသား ခဲ့ၿပီး ႐ႈမ၀ႏွင့္ ျမ၀တီမဂၢဇင္းမ်ားႏွင့္ စာေပဗိမာန္တြင္ အယ္ဒီတာအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္သည္ အထိ စာေပေရးသားျခင္းျဖင့္ ေမြ႕ေလ်ာ္ ခဲ့သည့္ စာေရးဆရာႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စာေပေလာကတြင္ က်င္လည္ဆဲ စာေရးဆရာမ်ား ျဖစ္ သည့္ ျမတ္ခုိင္၊ ညြန္႔တင္ေက်ာ္(ေက်ာ္ မင္းႏုိင္)၊ ျမင့္ဦးဦးျမင့္၊ ေနာင္၀င္းထြန္း ႏွင့္ ေကာင္းထက္(ေမာင္မုိးဦး) စသူတုိ႔ မွ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရး သားခဲ့ၾကသည့္ ကိုယ္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္မ်ား ကို ဖြင့္ဟခဲ့ၾကသည့္နည္းတူ စာေရး ဆရာႀကီး ရန္ေအာင္ကလည္း ႐ုပ္ရွင္ ေၾကးမံုမဂၢဇင္း (၁၉၈၉ ဇန္န၀ါရီ)တြင္ “ကြၽန္ေတာ္ ဘယ္ကလာသနည္း” ေဆာင္းပါးျဖင့္ ဖြင့္ဟခဲ့ရာ စိတ္၀င္စား ဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။

စာေရးဆရာႀကီး ရန္ေအာင္က “ကြၽန္ေတာ္ ဘယ္ကလာသနည္း” ေဆာင္းပါးအား ေခါင္းစဥ္ငယ္ကေလး မ်ားခြဲ၍ တင္ျပခဲ့ရာ ရဲထြတ္မင္းေဆြ အတုအပ ေခါင္းစဥ္ငယ္တြင္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း၌ ေနအိမ္သို႔ ထုတ္ေ၀သူတစ္ဦး ေရာက္ရွိလာၿပီး စာေရးဆရာ ရဲထြတ္ထံတြင္ ႏွစ္က်ပ္ တန္ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ ေရးေပးရန္ စာမူခ ၇၀၀ က်ပ္ေပးၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခု အခါ ရဲထြတ္ အသည္းအသန္ မက်န္း မမာျဖစ္ၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မရွိေတာ့၍ အၾကံေပးေစလိုေၾကာင္း ေျပာဆုိလာ သျဖင့္ စာေရးဆရာရဲထြတ္ ေနအိမ္သို႔ သြားေရာက္ခဲ့ပံု၊ ထုတ္ေ၀သူေျပာသည့္ အတုိင္းပင္ စာေရးဆရာ ရဲထြတ္မွာ က်န္းမာေရး မေကာင္းေတာ့ပံု၊ ထုတ္ ေ၀သူထံမွ စာမူခ ႏွစ္ရာက်ပ္ ထပ္မံ ေတာင္းခံၿပီး ၀တၳဳကို အဆံုးသတ္ ေရး ေပးရန္ ကတိေပးခဲ့ပံုတုိ႔ကို ဦးစြာ ေဖာ္ျပ ၿပီး ေနာက္ကြယ္မွ ရဲထြတ္ႏွင့္မင္းေဆြ အတြက္ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရးေပးခဲ့ျခင္း ကို ဖြင့္ဟခဲ့ပါသည္။

ထုတ္ေ၀သူက ေငြ ၂၀၀ က်ပ္ ေပးသျဖင့္ ရဲထြတ္ထံသြားၿပီး ေငြ ၁၀၀ က်ပ္ ေပးလုိက္၏။ ရဲထြတ္က ကြၽန္ေတာ့္အား ေနာက္တစ္ေခါက္ လာ ပါဦး၊ ၀တၳဳဇာတ္လမ္းကို အစအဆံုး ေျပာျပပါမယ္ဟု မွာသျဖင့္ ေနာက္ တစ္ေခါက္သြားေတာ့ ရဲထြတ္ ကြယ္ လြန္ေနရွာေပၿပီ။ ရဲထြတ္ေရးခဲ့သည့္ ခ်စ္ ဆန္းက်ယ္၀တၳဳ ပံုႏွိပ္စာ ၅ မ်က္ႏွာကို ၾကည့္၍ ကြၽန္ေတာ္ အဆံုးသတ္ေအာင္ ေရးေပးလုိက္သည္။

ထုိ႔ေနာက္ မၾကာမီတြင္ပင္ ထုိထုတ္ေ၀သူပင္ ကြၽန္ေတာ့္ထံ ေရာက္ လာၿပီး မင္းေဆြေရးသည့္ ၀တၳဳ ၂ က်ပ္ တန္ လုိခ်င္သည္။ ေရးခ ၄၀၀ က်ပ္ ေပးမည္ေျပာ၏။ မင္းေဆြထံ ကြၽန္ေတာ္ သြားေရာက္ေတြ႕ဆံုရာ မင္းေဆြမွာ က်န္းမာေရး မေကာင္းသျဖင့္ စာမေရး ႏုိင္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ကပင္ မင္းေဆြ၏ အေရးျဖင့္ ခ်စ္ေရးမညီ ၀တၳဳကို ေရးလုိက္ၿပီး မင္းေဆြႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေယာက္လွ်င္ ၂၀၀ က်ပ္ စီ ယူရေလသည္။

၄။ စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြမွာ ကိုလုိနီေခတ္ေႏွာင္းကာလ (၁၉၃၅-၁၉၄၆)တြင္ ၀တၳဳတုိ၊ ၀တၳဳရွည္ႏွင့္ အျခားစာေပလက္ရာစံုကို ေရးသား ေသာ ေအာင္ျမင္သည့္ စာေရးဆရာ အျဖစ္သာမက သတင္းစာအယ္ဒီတာ ႏွင့္ စာအုပ္ထုတ္ေ၀သူအျဖစ္ပါ ထင္ ရွားခဲ့သည္။ စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြ ၏ စာေပလက္ရာမ်ားအနက္ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန႔္က်င္ေရးႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ရွင္ သန္ေရး ဦးတည္သည့္ ဓား၀တၳဳမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ စာေရးဆရာအသင္း၏ ၁၃၀၅ ခုႏွစ္ စာေပဆုရရွိခဲ့ၿပီး ယေန႔ ထက္တုိင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ ေ၀ရဆဲ ရွိသည္။ ဓား၀တၳဳမွာ ႐ုပ္ရွင္ အျဖစ္ ႏွစ္ႀကိမ္ႏွင့္ ဗီဒီယိုအျဖစ္ ႏွစ္ႀကိမ္ထိ ႐ိုက္ကူးခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြ၏နာမည္ စာအုပ္မွာ ယခုေခတ္ တက္က်မ္းမ်ား ႏွင့္အၿပိဳင္ လူႀကိဳက္မ်ားလ်က္ ရွိသည္။ စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြ၏ ဘ၀ျဖစ္ စဥ္မွ ထူးျခားခ်က္မွာ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ ေနအိမ္မွ ေပ်ာက္ဆံုးသြားရာ ယေန႔ထိ သတင္း မွန္မရျခင္း ျဖစ္သည္။ ရာျပည့္စာအုပ္ တုိက္မွ ထုတ္ေ၀သည့္ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ျမန္မာစာေရးဆရာ ၁၀၀ အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းစာအုပ္တြင္ မင္းေဆြ၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္းတြင္ ခ်စ္ေရးမညီ ၀တၳဳမွာ ရန္ေအာင္ေရးၿပီး မင္းေဆြ ကေလာင္အမည္ႏွင့္ ထုတ္ေ၀ေၾကာင္း အမွတ္အသားရွိသည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ဗႏၶဳလသတင္းစာတြင္ ဆရာႀကီးပီမိုး နင္း အယ္ဒီတာခ်ဳပ္လုပ္စဥ္ မင္းေဆြမွ တာ၀န္ခံအယ္ဒီတာအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ ရင္း စာေရးဆရာႀကီး ပီမုိးနင္း ႐ုတ္ တရက္ မက်န္းမမာျဖစ္စဥ္ ပီမုိးနင္း၏ ေရးလက္စ အခန္းဆက္၀တၳဳရွည္ႀကီး ကို မင္းေဆြမွ ကိုယ္စားေရးေပးခဲ့သည္ ဟု လည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြႏွင့္ ေနာက္ ကြယ္မွ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရးသားျခင္း ဆက္ႏႊယ္မႈပင္ ျဖစ္သည္။

ကိုလိုနီေခတ္ေႏွာင္းကာလ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာစာေပေလာက၏ ေျပာ စမွတ္ျပဳရမည့္ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုအျဖစ္ ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ားကို အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ တြင္က်ယ္စြာ ထုတ္ေ၀လာၾကသည္။ ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ားမွာ အရြယ္အစား အလ်ား ၇ဓ ႏွင့္ အနံ ၅ဓ ရွိၿပီး စာမ်က္ ႏွာ ၆၄ မ်က္ႏွာပါ၀င္သည္။ ေလးပဲ တန္ ၀တၳဳမ်ား ထုတ္ေ၀ေနၾကစဥ္ အုပ္ ေရ ႏွစ္ေထာင္ပင္ မကုန္ႏုိင္ဘဲ ေရာင္း ခ်မႈ က်ဆင္းလာေသာေၾကာင့္ ကိုဘုိးရ မွ ရႊင္ေပ်ာ္ေပ်ာ္စာအုပ္တုိက္ကို တည္ ေထာင္ၿပီး ေရွးဦးစြာ တက္ထြန္း၏ အပ်ဳိေပါက္ ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳကို စမ္းသပ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ပထမအႀကိမ္အျဖစ္ အုပ္ေရေလးေထာင္ ထုတ္ေ၀ရာ ခ်က္ ခ်င္း ေရာင္းကုန္သြား၍ ဒုတိယအႀကိမ္ ထပ္မံ၍ အုပ္ေရေလးေထာင္ ထုတ္ေ၀ ရာတြင္လည္း ေရာင္းကုန္ခဲ့ရာမွ ႏွစ္ပဲ တန္၀တၳဳမ်ားကို အၿပိဳင္အဆုိင္ ေရးသား ထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ားမွာ အေပ်ာ္ဖတ္ အခ်စ္ ၀တၳဳမ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္။

အခ်ဳိ႕ ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ားမွ ညစ္ ညမ္းေသာ စာေပအေရးအသားမ်ားကို ေထာက္ျပၿပီး ညစ္ညမ္းစာေပဟု သမုတ္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕မိဘမ်ားမွ သား သမီးမ်ားအား ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ားကို ဖတ္႐ႈမႈမျပဳရန္ တားျမစ္ၾကသည္။ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ ဂ်ာနယ္ ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္က ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာမွ ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ားအား ဆန႔္က်င္ေရးသားခဲ့သည့္နည္းတူ ဂႏၴ ေလာကမဂၢဇင္း (၁၉၃၄ ဇူလုိင္)က လည္း အေပါစားစာေပ တစ္ပဲတန္၊ ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ားမွာ လစဥ္သံုးေသာင္း ခန္႔ ထုတ္ေ၀ေနရာ စာေရးဆရာေကာင္း မ်ားမွ ထုိအသံုးမက်ေသာ ၀တၳဳမ်ားကို ၀င္ေရာက္ေရးသားၾကသည္မွာ ၀မ္း နည္းဖြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕မေက်ာင္း၀င္းအတြင္း တရားပြဲတြင္ မုိးညႇင္းဆရာေတာ္ႀကီးမွ ၀တၳဳဆန္႔က်င္ေရးတရား ေဟာၾကားၿပီး ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ားကို မီးပံု႐ႈိ႕ျပခဲ့သည္။

အခ်ဳိ႕က ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ား တြင္ က်ယ္စြာ ထုတ္ေ၀ရာမွ ျပည္သူမ်ား စာဖတ္သည့္ အေလ့အထ ပ်ဳိးေထာင္ ႏုိင္သည္ဟု ဆုိၾကသည္။ စာေရးဆရာ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးဥာဏက စာေပတန္ဖုိး သည္ ေငြတန္ဖိုး၌မတည္ဘဲ ျဖစ္ႏုိင္ လွ်င္ အခမဲ့ေရးသားေ၀ငွသင့္ေၾကာင္း ေျပာဆုိ၍ အရည္အေသြးရွိေသာ ႏွစ္ပဲ တန္ ၀တၳဳမ်ားကို အင္တုိက္အားတုိက္ ေရးသားခဲ့ပါသည္။ စာေရးဆရာႀကီး ပီမုိးနင္းကလည္း ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ား ပါ၀င္ေရးသားခဲ့ၿပီး ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳမ်ား ေရးသားရာမွ သုခႏွင့္ တင့္တယ္တုိ႔ သည္ ထင္ရွားေသာ စာေရးဆရာမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။

ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ား ဂယက္ၾကား မွ အမည္ခံ စာေရးဆရာမ်ား ေပၚထြန္း ခဲ့မႈကို ေခတ္ဂ်ာနယ္ (၁.၉.၉၁) တြင္ အယ္ဒီတာမွ “ႏွစ္ပဲတန္၀တၳဳကေလး မ်ားသည္ ျမန္မာစာေပသမုိင္းေၾကာင္း ကို တစ္မ်ဳိးတစ္ဖံု ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ျမန္မာစာေပ၏ ထူးျခားေသာ လႈပ္ရွား မႈတစ္ခုဟုလည္း ဆုိလွ်င္ ရႏုိင္ခဲ့၏။ စာေရးဆရာအမည္ခံ စာေရးဆရာ ေျမာက္ျမားစြာ ေပၚခဲ့သည္”ဟု ေလ့လာ ျပခဲ့သည္။ ႏွစ္ပဲတန္ ၀တၳဳမ်ားမွာ သက္ တမ္း ၈ ႏွစ္ခန္႔သာ ရွိခဲ့ၿပီး ထုိကာလ မွာပင္ အမည္ခံ စာေရးဆရာမ်ား ေပၚ ထြန္းခဲ့သည္မွာ ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳ ရွည္မ်ား ေရးၾကျခင္း၏ ျပယုဂ္ပင္ ျဖစ္ သည္။

၁၉၁၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးမွ မႏၲေလး ေမာင္ခင္ေမာင္ ကေလာင္ အမည္ကိုပါခံယူၿပီး ေလာကီေလာကုတၱ ရာက်မး္မ်ားစြာႏွင့္ ၀တၳဳရွည္မ်ား ေရး သားခဲ့သည္။ ၁၉၁၄ မွ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ ကာလတြင္ ခင္ျမင့္ႀကီး၊ တင္တင္ျမ၊ သန္းသန္းစေသာ ေရွးနန္းတြင္းပံုစံ အခ်စ္၀တၳဳမ်ားကို ေရးသားခဲ့ၿပီး ၁၉၁၉ မွ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္ကာလတြင္ နတ္ရွင္ ေနာင္၊ ေရႊျပည္ႀကီး၊ ဗညားႏြဲ႕ႏွင့္ တပင္ ေရႊထီး စေသာ အမ်ဳိးသားဇာတိမာန္ တက္ႂကြေအာင္ လႈံ႔ေဆာ္သည့္ သမုိင္း ေနာက္ခံ၀တၳဳႀကီးမ်ားကို ေရးသားခဲ့ သည္။ ထုိ၀တၳဳရွည္မ်ားအနက္ တင္ တင္ျမ ၀တၳဳမွာ ျမန္မာ့အလင္း မဂၢဇင္း တြင္ အခန္းဆက္ ေရးသားခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၁၆ ခုႏွစ္တြင္ ႏွစ္တြဲခြဲ၍ ထုတ္ေ၀ ခဲ့သည္။ ပရိသတ္ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ေသာ္ လည္း ဇာတ္လမ္းအဆံုးမသတ္ႏုိင္ခဲ့၍ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္မွ တတိယတြဲကို ဆက္ လက္ထုတ္ေ၀ကာ ဇာတ္သိမ္းခဲ့သည္။ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးမွာ အသက္ ၆၀ အရြယ္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီးမွ တင္တင္ျမ၀တၳဳ (တတိယတြဲ) ထုတ္ေ၀ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ သည္။ မလိခ၏ ျမန္မာစာေပအဘိဓာန္ တြင္ တင္တင္ျမ၀တၳဳ (တတိယတြဲ)၌ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီး၏ လက္ ရာအျဖစ္ ေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း လယ္ တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီး ကြယ္လြန္ၿပီး မွ ဒဂုန္ဦးထြန္းျမင့္က ဆက္လက္ေရး သားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ နည္းတူ ဒဂုန္ဦးထြန္းျမင့္ ေရးသားခဲ့ သည့္ စာအုပ္ႏွင့္ က်မ္းမ်ား စာရင္းတြင္ တင္တင္ျမ၀တၳဳ (တတိယတြဲ)ကို ထည့္ သြင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ျမန္မာ၀တၳဳရွည္ ေခတ္ဦးကာလက ေနာက္ကြယ္မွ ၀တၳဳ ရွည္ ေရးသားေပးပံုကို ေတြ႕ရွိၾကရပါ သည္။

၅။ ကိုလုိနီေခတ္ေႏွာင္းကာလ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ စာေရးဆရာႀကီး ပီမုိးနင္း၏ ဗႏၶဳလ သတင္းစာမွ အခန္း ဆက္၀တၳဳရွည္ (အခန္းအခ်ဳိ႕)အား စာေရးဆရာႀကီး မင္းေဆြက ေနာက္ ကြယ္မွ ေရးသားျခင္းႏွင့္ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ တြင္ စာေရးဆရာႀကီး လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီး အမည္ခံ ထုတ္ေ၀သည့္ တင္တင္ျမ၀တၳဳရွည္ (တတိယတြဲ)အား စာေရးဆရာႀကီး ဒဂုန္ဦးထြန္းျမင့္က ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း၊ ပါလီမန္ ဒီမုိကေရစီကာလ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ စာေရးဆရာႀကီးမင္းေဆြ အမည္ခံ ထုတ္ေ၀သည့္ ခ်စ္ေရးမညီ ၀တၳဳရွည္ အား စာေရးဆရာႀကီး ရန္ေအာင္က ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း၊ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ စာေရးဆရာႀကီးရဲထြတ္ အမည္ခံထုတ္ေ၀သည့္ ခ်စ္ဆန္းက်ယ္ ၀တၳဳရွည္အား စာေရးဆရာႀကီး ရန္ေအာင္က ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသား ျခင္း၊ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ စာေရးဆရာႀကီး ေသာ္တာေဆြႏွင့္ သာဂဒိုး ပူးတြဲအမည္ခံ ထုတ္ေ၀သည့္ ပ်ားစြဲေသာမုတ္ဆိတ္ ၀တၳဳရွည္အား စာေရးဆရာႀကီး ေငြေမာင္းက ေနာက္ ကြယ္မွ ေရးသားျခင္းတုိ႔မွာ လက္လွမ္း မီသမွ် ျမန္မာ၀တၳဳရွည္မ်ားအား ေနာက္ ကြယ္မွ ေရးသားျခင္း သာဓကတခ်ဳိ႕ သာ ျဖစ္ပါသည္။ ကာယကံရွင္ စာေရး ဆရာႀကီးမ်ား၏ ဖြင့္ဟခ်က္မ်ားမွ တစ္ဆင့္ သိရွိၾကရသည့္ျပင္ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ မၿပီးျပတ္ေသာ ၀တၳဳရွည္ အဆံုးသတ္ေရး စေသာ အေၾကာင္းရင္း မ်ားေၾကာင့္ စာေရးဆရာခ်င္း ႐ိုင္းပင္း ၾကမႈအျဖစ္ ေတြ႕ရွိရပါသည္။ မ်က္ ေမွာက္ကာလ (၁၉၇၀ ျပည့္၀န္းက်င္ မွ ယေန႔အထိ) အခေၾကးေငြျဖင့္ ၀တၳဳ ရွည္မ်ားအား ေနာက္ကြယ္မွ ေရးသား ေနျခင္းႏွင့္မူ အသြင္သဏၭာန္အားျဖင့္ မ်ားစြာျခားနားလွပါသည္။

ေကျမဴး

(၀တၳဳရွည္စာတမ္းမ်ား (စာေပဗိမာန္)၊ စာနယ္ဇင္းသမုိင္းစာတမ္းမ်ား (စာေပဗိမာန္)ႏွင့္ မလိခ၏ ျမန္မာစာေပ အဘိဓာန္တုိ႔ကို ညိႇႏႈိင္းကိုးကားပါသည္။)

Last Updated on Sunday, 22 June 2008 20:22

(မွတ္ခ်က္ ။   ။ စာမူအား “ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္း၀က္ဘ္ဆိုက္ျဖစ္သည့္ http://www.shweamyutay.com/site/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=90&Itemid=275&limitstart=77 မွ ကူးယူ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။)

Advertisements

About ahuntphonemyat

Journalist.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: