အင္တာဗ်ဴး, အႏုပညာ

ဒါ႐ိုက္တာ ေမာင္မ်ိဳးမင္းအင္တာဗ်ဴး


INTERVIE-PIC (1)

ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕ အင္တာဗ်ဴးေတြထဲက အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုကို ေဇာ္ဂ်ီေဖာင့္ေျပာင္းၿပီး ျပန္တင္ေပးလိုက္ရပါတယ္။ ဒီအင္တာ ဗ်ဴးဟာ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ စာေပစီစစ္ေရးက အပိတ္ခံခဲ့ရၿပီး အခုမွ ျပန္တင္ျဖစ္တာပါ။ ပိတ္ခံထားရတဲ့ အင္တာဗ်ဴးကို ျပန္တင္လိုက္လို႔ ကာယကံရွင္ ဦးမ်ိဳးမင္းအေနနဲ႔ေတာ့ မေကာင္းဘူးဆိုေပမယ့္ သူနဲ႔ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ရဲ႕ အင္တာဗ်ဴးမွာ တိုင္းျပည္ကိုေကာင္းေစခ်င္တဲ့ ေစတၱာေတြ ျမန္မာအႏုပညာေလာကကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစခ်င္တဲ့ ေစတၱာေတြ အျပည့္အ၀ ပါ၀င္ေနတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္၀န္ခံအပ္ပါတယ္။ ဒီအျမင္ေတြအေပၚမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားျခားနားစြာ ႐ႈ႔ျမင္သံုးသပ္ႏိုင္ ၾကပါေစ။

ဒါ႐ိုက္တာတစ္ေယာက္လို႔ဆိုတဲ့အခါမွာ သူဖန္တီးလိုက္တဲ့ ႐ုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယုိဇာတ္ကားတစ္ကားရဲ႕ အတြင္းမွာပါ၀င္တဲ့ ဇာတ္လမ္း (plot) မွာ ဘယ္လိုေနာက္ခံအေျခအေနနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတယ္၊ ဇာတ္ေကာင္ (character)ေတြကို မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းက ဘယ္လိုလူတန္းစားေတြကို ဘယ္လိုဘယ္ပံုေရြးခ်ယ္ၿပီး အဲ့ဒီဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕အေျပာအဆို (dialogue) ရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘယ္လိုအေတြးအေခၚ ေတြကို လက္ခံယံုၾကည္ၾကတယ္။ ဘယ္လိုဘ၀ေနထိုင္မႈ ဟန္ပန္ေတြနဲ႔ ဘ၀ေတြကို ျဖတ္သန္းေနၾကတယ္။ ဒါေတြ အားလံုးရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာဘယ္လိုအေတြးအေခၚ (thought) ေတြရွိမယ္။ ဇာတ္လမ္းအခင္းအက်င္း (scenery) နဲ႔ ပရိသတ္ေတြအတြက္ ဘယ္လိုေဖ်ာ္ေျဖမႈရသေတြကိုေပးစြမ္းမယ္။ ဇာတ္ေနာက္ ခံေတး (melody) ေတြနဲ႔ ႐ႈျမင္ေနရတဲ့ရသကို ပိုသ႐ုပ္ေပၚလြင္ေအာင္ တြန္းပို႔တယ္ စတဲ့စတဲ့ပညာရပ္ေတြနဲ႔ ဖန္တီးေန သူလည္းျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အႏုပညာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အထံုပါရမီရွင္ေတြျဖစ္သလို သူတို႔မွာရွိေနတဲ့ အႏုပညာနဲ႔ ေလာကအျမင္ေတြကိုလည္း ပရိသတ္ထံကိုကြၽမ္းက်င္နဲ႔ နည္းစနစ္ေတြနဲ႔ ေဖ်ာ္ေျဖမႈရသကိုေပးရင္း ပညာေပးရတဲ့ လုပ္ငန္း တာ၀န္ကို ရယူထားရသူေတြလို႔ဆိုရင္လည္း မွားႏိုင္မယ္ မထင္ပါဘူး။

INTERVIE-PIC (2)ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္မၾကာေသးခင္ကမွ အကယ္ဒမီဆုကို ပူပူေႏြးေႏြး  ဆြတ္ခူး ထားတဲ့ ဒါ႐ိုက္တာေမာင္မ်ိဳးမင္း (ရင္တြင္းျဖစ္) ကို ေရြးခ်ယ္ေတြ႕ဆံုျဖစ္ၿပီး အႏုပညာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အေၾကာင္းေတြ၊ လတ္တေလာ ျမန္မာဗီဒီယုိေလာက အေျခအေနေတြနဲ႔ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ဗီဒီယုိ ေလာကဒီထက္မက တိုးတက္ေစဖို႔အတြက္ ဒါ႐ိုက္တာတစ္ေယာက္ရဲ႕အျမင္ ဘယ္လိုရွိတယ္ဆိုတာေတြ အားလံုးကို အျပဳ သေဘာေဆာင္ၿပီး ေမးျမန္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အခုလုလက္ရွိွိအိအေျခအေနမွာ ျမန္မ္မာဗီဒီဒီယီယုိုိ ဇာတ္က္ကားေတြဟာ ပရိသတ္အႀကိဳက္ ကုိလိုက္႐္ိုက္ေနၾကတယ္။ ပရိသတ္ေတြအေပၚမွာ မွီခို ေနၾကတယ္လိုိ႔ု ေ၀ဖန္သူေတြကြကြက ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီအေပၚကိုို ဒါ႐ိုက္တ္ တာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ဲ႔ ဦးမ်ိဳးမင္းရဲ႕အျမင္ ဘယ္လိုိုရွိွတယ္ဆိုတာ ပထမဆံုံုး သိခ်င္ပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ ပရိသတ္ အႀကိဳက္႐ိုက္တယ္ဆိုတာတကယ္ေတာ့ မဟုတ္ဘူးဗ်။ မွားေနတယ္။ ပရိသတ္က ကြၽန္ေတာ္တို႔ထက္ကို အမ်ားႀကီး ျမင့္ေနတယ္ဗ်။ သူတို႔ျမင့္ေနတဲ့ အေျခအေနမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔လုပ္လို႔ရတာက အရမ္းနည္းတာပါ။ အခုကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ိုက္ေနၾကရတယ္ဆိုတဲ့ ဇာတ္ကားေတြက မူေတြ ေဘာင္ေတြ ၾကားထဲက လုပ္ေနၾကရတာဆိုေတာ့ ဒီလို မူေတြနဲ႔ေဘာင္ေတြနဲ႔ၾကားထဲက ႐ိုက္ေနၾကရတဲ့ဇာတ္ကားေတြလို႔ ေျပာရင္ပိုမွန္ပါလိမ့္မယ္။ တကယ္တမ္းမွာက ပရိသတ္ကလည္း အခုကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ိုက္ေနတဲ့ဇာတ္ကားေတြကို မႀကိဳက္ၾက ပါဘူး။ သူတို႔ေတြမႀကိဳက္ၾကလို႔ပဲ အခုကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ျမန္မာဗီဒီယုိအေျခအေနက ေတာ္ေတာ္နိမ့္သြားတာပါ။ ျမန္မာဗီဒီယုိကိုျမန္မာအခ်င္းခ်င္းမၾကည့္ဘူး။ ဘာ ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံျခားကားၾကည့္ရင္ ျမန္မာကားကိုၾကည့္ရတာထက္ ပိုအဆင့္ျမင့္တယ္၊ ပိုေကာင္းတယ္၊ ပိုၿပီးေတာ့စိတ္ကူးစိတ္သန္းေကာင္း ေတြပါ တယ္ေပါ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔လက္ရွိအေျခအေနက အႏုပညာကိုဆန္းသစ္ဖို႔ဆိုတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ စိတ္ကူးကို စမ္းသစ္ မွာလား။ အတက္ပညာေတြကိုဆန္းသစ္မွာလား။ နည္းပညာေတြကိုဆန္းသစ္မလား။ ဆိုတဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ရွိလာတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔က နည္းပညာလည္း မစမ္းသစ္ႏိုင္ဘူး။ အတက္ပညာလည္း မဆန္းသစ္ႏိုင္ဘူး။ စိတ္ကူးလည္း မဆန္းသစ္ႏိုင္ဘူးျဖစ္ေနၾကေတာ့ ပရိသတ္က ႀကိဳက္ကိုမႀကိဳက္ေတာ့တာပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကလည္း အဲ့ဒီလိုစည္းေလးေတြ ေဘာင္ေလးေတြၾကားထဲက လုပ္လို႔ရတာ ေလးေတြလုပ္ျပၾကတယ္။ ပရိသတ္ကလည္း ဒီလိုအေျခအေနေတြ ၾကားထဲမွာရတဲ့ စိတ္ကူးေလးနဲ႔ ရေအာင္ေဖာက္ထြက္ၿပီး လုပ္ျပၾကတဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဖန္တီးမႈေလးေတြကို အားနာပါးနာနဲ႔ အားေပးေနၾကတဲ့သေဘာမွာ ရွိေနပါတယ္။ တကယ္ တမ္းမွာေတာ့ ပရိသတ္ဆိုတာ အားနာဖို႔ေကာင္းေနၿပီ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အႏုပညာသမားေတြအတြက္ကေတာ့ သနားဖို႔ေကာင္း ေနတဲ့ အေျခအေနပါ။

ဒီလိုျဖစ္ေေနတဲ့ဲ့အ့အေျခအေနမွာ ဦးမ်ိဳးမင္းတိုို႔ု႔အေနနဲ႔ဲ႔ တစ္ခ္ခုခုခုကုကိုို ေျပာင္းလဲတဲတိုိုးတက္လ္လာ ေစဖိုို႔ု႔ အေျဖရွာၾကည့့္္ တာမ်ိဳးမ်ားရွိွိမိမလား။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားအေျဖရွာၾကည့္တာမ်ိဳးေတြ ရွိပါတယ္။ ဘာလဲဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔က အႏုပညာကို ျပည္ပကိုထိုးေဖာက္ခ်င္တယ္၊ အႏုပညာဖြံ႕ၿဖိဳးခ်င္တယ္ဆိုရင္ အႏုပညာရဲ႕သေဘာသဘာ၀ကို နားလည္ လက္ခံႏိုင္ဖို႔အေရးႀကီးပါတယ္။ အႏုပညာရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ဆိုတာ ဘာလဲလို့ ေမးစရာရႇိလာပါတယ္။ အႏုပညာဆိုတာဟာ လြတ္လပ္မႈကိုႀကိဳက္တဲ့သေဘာရႇိပါတယ္။ သူက လြတ္လပ္မႈရႇိတဲ့ေနရာမႇာမႇ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရႇိတာပါ။ အဲ့ဒီအတြက္ လြတ္လပ္ဖို့လိုတာေပါ့။ ဒီေတာ့ကြၽန္ေတာ္တို့ဟာ လြတ္လပ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ယူၾကဖို့လိုလာၿပီလို့ျမင္ပါတယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ဗ်ာ ျမန္မာဗီဒီယုိေတြ၊ ျမန္မာ႐ုပ္ရႇင္ေတြကို ျမန္မာအခ်င္းခ်င္း ကေတာင္မၾကည့္ၾကရင္ ဘယ္ႏိုင္ငံကမႇလည္း ၾကည့္မႇာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခုဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ တို့ဆီမႇာ ျပည္ပကုိထိုးေဖာက္ဖို့ရာအတြက္ ႀကိဳးစားလာၾကတာ ႏႇစ္ဘယ္ေလာက္ၾကာလာၿပီလဲ၊ အခုအခ်ိန္ထိ ဘာမႇျဖစ္မလာေသးပါဘူး။ ဒီလိုျဖစ္လာဖို့ဆိုတာက ကြၽန္ေတာ္တို့ ႐ုပ္ရႇင္ေလာကသားေတြအေနနဲ့ ျပန္သံုးသပ္ၾကဖို့လိုလာၿပီလို့ထင္ပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ့ေျပာရရင္ဗ်ာ။ ကြၽန္ေတာ္ သရဲကားေတြ႐ိုက္ လို့ရလာေအာင္ ေတာ္ေတာ္ႀကိဳးစားၿပီးလုပ္ခဲ့တယ္။ ႐ိုက္လို့ရလာတဲ့အခ်ိန္မႇာ ကြၽန္ေတာ္တို့ရပ္တည္ေနရတဲ့ ေစ်းကြက္က တစ္မ်ိဳးေျပာင္းလဲသြားတယ္။ လူေတြရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈကအစေပါ့၊ ေျပာင္းလဲလာၿပီး အရင္ဗီဒီယုိ ေတြအေပၚထားတဲ့ စိတ္၀င္စားမႈမ်ိဳးထက္ပိုၿပီးမ်ားလာခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ ေစ်းကြက္ကအစေကာင္းလာတယ္ေပါ့။ ေစ်းကြက္ေကာင္းလာေတာ့ ၀င္ေငြေကာင္းလာတဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို့မႇာ ပိုၿပီးလုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အင္အားေတြ ေပၚလာတယ္ေပါ့။ အခုေနာက္ပိုင္း အဲ့ဒီသရဲကားေတြကို ခြင့္သိပ္မျပဳေတာ့ျပန္ဘူးေလ။ ဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို့ ျမန္မာဗီဒီယိုေတြက ဒံုရင္းဒံုရင္းအရင္ေနရာကို ျပန္ေရာက္သြားမယ့္အေျခအေနကို ျပန္ျဖစ္ေနျပန္ပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အႏုပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို့ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို့တင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေန လို့မရပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို့မႇာရႇိေနတဲ့ မူေတြ၊ ေဘာင္ေတြကိုပါ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ တိုးတက္တဲ့ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ိဳးရႇိဖို့ လိုအပ္လာၿပီလို့ ကြၽန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။

အခု ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ျမန္မာ႐ုပ္ရႇင္ေတြ ဗီဒီဒီယီယုိုိေိေတြထဲမႇာ ေတြ႕ရတာမ်ားလာတာက လူငယ္ ဖန္စီဇာတ္လ္လမ္းေတြေပါ့။ ဒီထဲက လူငယ္ေတြရဲ႕ ခ့ေမေခအနမ ပိုင္းမႇာဆိုိုရင္လည္း ေပါ့ေပါ့ေနေပါ့ေပါ့စား ပံုံုစုစံေံေတြ အခ်စ္မႊန္ေနၾကတဲ့ဲ့ လူငူငယ္ေ္ေတြရဲ႕ ပံုံုစုစံမံမ်ဳိးေတြနဲ့ဲ့ ေရေပၚဆီ လူတန္းစားပံုံုစံမ်ိဳးေတြပဲ မ်ားေနၾက တယ္လို႔ သံုံုးသပ္သူေတြက ဆိုိုပါတယ္။ ဒီလုိုိအိႏုပညာေတြ တိုိုင္းျပည္တ္တစ္ျပည္မႇာ အရမ္းမ်ားလာတဲ့ဲအခါ အဲ့ဲဒီတိုိင္းျပည္မႇာေနထိုိင္တဲ့ဲလူငယ္ေတြရြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ေတြမႇာ အဲ့ဒီလိုခံယူခ်က္မ်ိဳးေတြ ၿငိစြန္းလာႏိုိုင္တ္တယ္ေပါ့။ ဒါကိုို ဒါ႐ိုိုက္တာတစ္ေယာက္အေနနဲ့ဲ့ ဘယ္လိုျုမင္မလဲ။

႐ုပ္ရႇင္ဆိုတာနဲ့ပတ္သက္ၿပီး အေနာက္တုိင္းႏိုင္ငံေတြမႇာေတာ့ ႐ုပ္ရႇင္ဆိုတာ လူေတြအေပၚဘယ္အတိုင္း အတာအထိလႊမ္းမိုးမႈရႇိ၊ မရႇိဆိုတာနဲ့ပတ္သက္ၿပီးစိတ္ပညာရႇင္ေတြကသုေတသနလုပ္ၾကတာမ်ိဳးေတြရႇိတယ္ေလ။ သူတို့ေတြက ဘာေျပာၾကလဲဆိုရင္ ပစ္တဲ့ခတ္တဲ့ဇာတ္ကားေတြ၊ သတ္တဲ့ျဖတ္တဲ့ဇာတ္ကားေတြ ေသြးဆာေနတဲ့ ဇာတ္ကားေတြေၾကာင့္တခ်ိဳ႕တေလအမႈအခင္းေတြျဖစ္ရတယ္လို့ သံုးသပ္တာမ်ိဳးေတြရႇိပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုသံုးသပ္ တာေတြနဲ့ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံကသူေတြက လက္ခံၾကၿပီးေတာ့ လိုက္အတုယူၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီလို ေသြးထြက္သံယုိဇာတ္ကားေတြကိုခြင့္မျပဳဘူးေပါ့။ တကယ္တမ္းမႇာသာ အဲ့ဒီသံုးသပ္ခ်ပ္ကမႇန္ကန္တယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီလိုဇာတ္ကားမ်ိဳးေတြကို ဘယ္ကမၻာ့ပရိသတ္ကမႇ ၾကည့္ၾကမႇာမဟုတ္ပါဘူး။ မၾကည့္ၾကဘူးဆိုရင္လည္း ဒီလို ဇာတ္ကားမ်ိဳးကို ဘယ္သူကမႇလည္း ႐ိုက္ၾကေတာ့မႇာမဟုတ္ပါဘူး။ ပရိသတ္ေတြကလည္း သိပါတယ္။ သူတို့ရဲ႕အက်ိဳးစီးပြားကို ပ်က္ျပားေစမယ့္ ဘယ္လိုဇာတ္ကားမ်ိဳးကိုမဆိုအခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး မၾကည့္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ဒီေနရာမႇာ ကြၽန္ေတာ္တစ္ခုေျပာခ်င္တာ ေပၚလာပါတယ္။ ဘာလဲဆိုရင္ ႐ုပ္ရႇင္ဆိုတာဟာ ေလာကမႇာ အျဖစ္အပ်က္ရႇိခဲ့ၿပီးသားအရာေတြကိုပဲ ႐ိုက္ၾကရတာပါ။ ႐ုပ္ရႇင္ထဲက အေၾကာင္းအရာေတြေၾကာင့္ အျဖစ္အပ်က္ ေတြ ျဖစ္ေပၚရတာမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါနဲ့ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္ တစ္ခုသံုးသပ္ျပခ်င္ပါတယ္။ ဘာသာေရးဆိုတာ လူတစ္ေယာက္ကိုသိမ္ေမြ႕ႏူးညံ့ေစတဲ့အရာပါ။ လူေတြကို အဲ့ဒီလို သိမ္ေမြ႕ႏူးညံလာေအာင္အတြက္ ဘာသာ ေရးဆိုတာနဲ့ လူေတြကို ဆံုးမတာေပါ့။ ခ႐ူးဆိတ္စစ္ပြဲဟာ ဘာသာေရးေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ စစ္ပြဲတစ္ပြဲျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကမၻာေပၚမႇာ ႏႇစ္အၾကာဆံုးနဲ့ လူအေသအေပ်ာက္အမ်ားဆံုး စစ္ပြဲတစ္ပြဲျဖစ္ ခဲ့ရပါတယ္။ ဒီစစ္ပြဲအေၾကာင္းကိုပဲ ႐ုပ္ရႇင္႐ိုက္တယ္ဆိုတဲ့ အခါမ်ိဳးမႇာ အဲ့ဒီစစ္ပြဲေၾကာင့္ ႐ုပ္ရႇင္ဆိုတာျဖစ္လာၿပီးေတာ့ ႐ုပ္ရႇင္ေၾကာင့္ ခ႐ူးဆိတ္စစ္ပြဲ ျဖစ္လာခဲ့တာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါမ်ိဳးေတြေၾကာင့္ လက္ခံယူတဲ့ လူေတြရဲ႕ ခံယူခ်က္နဲ့ပဲဆိုင္မယ္လို့ ကြၽန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ လက္ခံထားတဲ့လူေတြ အေနနဲ့လည္း ကိုယ္လက္ခံထားတဲ့ ခံယူခ်က္ေတြဟာ ဘယ္အတိုင္းအတာ အထိမႇန္ကန္တယ္ဆိုတာ ျပန္သံုးသပ္ဖို့ လိုလာၿပီ ထင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့့္္လ့လည္း ဦးမ်ိဳးမင္းတို႔အေနနဲ႔က ဘယ္လ္လိုို အေျခအေနမ်ိဳးကိုပဲ ရင္ဆိုေနၾကရပါေစ၊ အႏုပညာ အလုပ္ေတြကို ဆက္လုပ္ေနၾကရတာပဲေလ။ ဒီအေပၚမႇာေရာ..

ဟုတ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးကိုရင္ဆိုင္ေနၾကရပါေစ၊ ဒီအႏုပညာေတြနဲ့ ေ၀းရာကို ဘယ္ေတာ့မႇ ထြက္ေျပးမသြားပါဘူး။ တခ်ိဳ႕အႏုပညာသမားေတြဆိုရင္ စိတ္ခံစားမႈ အရမ္းက်ဥ္းက်ပ္ လာတဲ့အခါမ်ိဳးမႇာေ၀းရာကိုထြက္သြားတတ္ၾကတဲ့ သေဘာသဘာ၀ရႇိတယ္ေလ။ ထြက္ေျပးသြားၾကၿပီးေတာ့ အျခားတစ္ေနရာရာမႇာသြားၿပီး ပံုစံတစ္မ်ိဳးနဲ့ ႀကိဳးစားၾကတာမ်ိဳးေတြလည္း ရႇိတတ္ၾကပါတယ္။ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဒီလိုမလုပ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ရသေလာက္ တိုးထြက္ၿပီး အႏုပညာအတြက္ လုပ္လို့ရသလို အေျခအေနေပးလာတဲ့အတိုင္းလုပ္ေနဦးမႇာပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို့က သူတို့ေတြလို အႏုပညာကို စြန့္ခြာၿပီးထြက္ မသြားႏိုင္ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္မို့လဲဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က အႏုပညာကိုခ်စ္တယ္၊ တိုင္းျပည္ကိုခ်စ္တယ္၊ ကြၽန္ေတာ္တို့က ႏိုင္ငံေရးကိုစိတ္၀င္စားၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ အႏုပညာကိုဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ မလဲဆိုတဲ့ စိတ္တစ္ခုပဲရႇိၾကတာပါ။ဒါေၾကာင့္မို့လို့လဲ အႏုပညာကို တန္ဖိုးထားၾကတဲ့သူေတြအေနနဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တို့ကို ကူညီ၀ိုင္း၀န္းေစခ်င္ပါတယ္။ တကယ္လို့ မကူညီ မ၀ိုင္း၀န္းႏိုင္ဘူးဆိုရင္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို့ဟာ လုပ္လို့ရသေလာက္ကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကမယ့္သူေတြပဲျဖစ္ပါတယ္လို့ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

အႏုပုပညာသမားမႇာ ပရိသတ္နဲ႔ထိေတြ႕ဖို႔ရာအကြက္ၾကားခံမီဒီယာဆိုတာ ရႇိတတ္ၾကစၿမဲပဲပါ။ ဒီၾကားခံမံမီဒီယာဆိုတာရႇိလာတာနဲ႔တၿပိဳင္နက္ ဒီမီယာကလက္ခံႏိုင္မယ့့္္အေျခအေနကိုေရာက္ေအာင္ ခုနတုန္းကလို မူ၊ ေဘာင္၊ စည္းမ်ဥ္းဆိုိုတာေတြေပၚေပါက္လာရတယ္။ ဒီေတာ့ အႏုပညာကိုပဲ ဖန္တ္တီးခ်င္သူဟူဟာ အဲ့ဲ့ဒီမူေတြ ေဘာင္ေတြစည္းမ်ဥ္းဆိုတာတဲ့ဲ့ အရာေတြရြရႇိေနတဲ့ဲ့  မီဒီယာဆိုတဲ့ဲ့အရာေပၚ ေရွာင္လႊဲခ်င္လာၾကတယ္ေလ။ ဦးမ်ိဳးမင္းေရာ ဒါေတြကိုစိတ္ကုန္ၿပီး မိခင္အႏုပညာဆီကီကိုို ျပန္သြားခ်င္တဲ့ဲ့ စိတိတ္မ်ိဳးျဖစ္ေပၚခဲ့ဲ့ဘူးလား။

ဘယ္အႏုပညာမဆို ပရိသတ္နဲ့ထိေတြ႕ဖို့ ဆိုရင္ေတာ့မီဒီယာဆိုတာ ရႇိလာစၿမဲပါ။ ဘယ္အႏုပညာ ကိုပဲလုပ္လုပ္မီဒီယာဆိုတာရႇိစၿမဲဆိုတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ခုနကေျပာခဲ့တဲ့စည္းေတြေဘာင္ေတြဆိုတာေတြကေတြ ဘယ္နည္းနဲ့မဆို ေတြ႕ေနၾကံဳေနရမႇာပါပဲ။ ဒီေတာ့ မီဒီယာနဲ့အတူပါလာတတ္တဲ့ မူေတြေဘာင္ေတြဆိုတာ ေတြေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို့ အႏုပညာအလုပ္ေတြ ဆက္မလုပ္ဘဲေနၾကမယ္ဆိုရင္ျဖစ္မလား။ မျဖစ္ဘူးဗ်။ဘာေၾကာင့္ဆိုရင္ ဒီအႏုပညာအလုပ္ဆိုတဲ့ဟာက ကြၽန္ေတာ္တို့ရဲ႕အသက္လိုျဖစ္ေနၿပီေလ။ ဒါေၾကာင့္ ဆက္ေတာ့လုပ္ရမႇာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာဗီဒီယုိ႐ုပ္ရႇင္နဲ့ပတ္သက္လာရင္ကြၽန္ေတာ္တို့မႇာ ေျပာဖို့ဆိုဖို့ တာ၀န္ရႇိတယ္လို့ ယူဆတဲ့အတြက္ကြၽန္ေတာ္ ေျပာသင့္တာေလးကို ေျပာျပခ်င္တယ္ဗ်။ ဒါဘာလဲဆိုရင္ ဥပမာဗ်ာ၊ ကြၽန္ေတာ္တို့ဆီမႇာ ခိုးကူးေခြအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ဂီတေလာကဆိုရင္ ပ်က္သေလာက္နီးနီးရႇိသြားၿပီေလ။ ကြၽန္ေတာ္တို့ ဗီဒီယုိ႐ုပ္ရႇင္ေလာကကေတာ့ဒီေလာက္မဆိုးေသးဘူးေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို့္ ႐ုပ္ရႇင္ဗီဒီယို လိုင္းကလူေတြဟာ ကိုယ့္ရဲ႕အႏုပညာလုပ္ငန္း ဂီတေလာကလို မပ်က္စီးေသးခင္မႇာ ျပင္ဆင္စရာရႇိတာ ေတြကိုျပင္ဆင္ၾကမယ္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို့ အခ်ိန္ေတြအမ်ားႀကီးရႇိပါတယ္။ တကယ္လို့ ပ်က္စီးေနမႇ ထၿပီးျပဳျပင္ တာမ်ိဳးထက္စာရင္ သိပ္မဆိုးေသးခင္မႇာ ျပင္ဆင္စရာရႇိတာေတြကို ျပဳျပင္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မႇာကိုပဲ ကြၽန္ေတာ္တို့က ကမၻာနဲ့ယႇဥ္လိုက္ရင္ ႏႇစ္ေျခာက္ဆယ္ေလာက္ ေနာက္က်ေနတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေလ။ ဒီအတိုင္း ဆက္သြားေနမယ္ဆိုရင္ ႏႇစ္တစ္ရာေက်ာ္ေလာက္ ေနာက္က်သြားပါမယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ့ ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီး သြားမယ္ဆိုရင္ ေနာက္တက္လာၾကမယ့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္ အရမ္းတာ၀န္ႀကီးသြားသလိုျဖစ္မႇာပါ။ အဲ့ဒီေတာ့ အဓိကအေနနဲ့ ကြၽန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံခ်င္းစီရဲ႕ တိုးတက္ျခင္း၊ ဆုတ္ယုတ္ျခင္း၊ ဘယ္အတိုင္းအတာအထိဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တယ္ဆိုတာအဲ့ဒီတိုင္းျပည္ႏိုင္ငံရဲ႕ အႏုပညာအေျခအေနကို ၾကည့္ရ တာပါ။ အႏုပညာကိုၾကည့္ၿပီး အဲ့ဒီႏိုင္ငံမႇာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဘယ္ေလာက္ ရႇိသလဲဆိုတာ တိုင္းတာလို့ ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ကြၽန္ေတာ္တို့ တိုင္းျပည္အေနနဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕တုိင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အႏုပညာဆိုတဲ့ အခန္းက႑ကိုခ်န္လႇပ္ထားခဲ့လို့ မရပါဘူးလို့ အဓိကထားၿပီး ေျပာခ်င္ပါတယ္။

အႏုပညာဟာ အႏုပညာအတြက္ျဖစ္ရမယ္၊ အႏုပညာဟာျပည္သူေတြ အတြကျ္ဖစ္ရ မယ္တုိေၾကြး ေၾကာ္သံေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ၾကားဖူးခဲ့ဲ့ပါတယ္။ ဒီအီအေပၚမႇာ ျမန္မာဒါ႐ိုက္တာတစ္ေယာက္အျဖစ္ ရပ္တည္ေနတဲ့ဦးမ်ိဳးမင္းရဲ႕ အႏုပညာဆိုတဲ့အေပၚ သံုးသပ္ခ်က္ကဘယ္လိုရုိမလဲ ဆိုတာသိခ်င္ပါတယ္။

ခုနကေျပာခဲ့တဲ့ အႏုပညာဟာ အႏုပညာအတြက္၊ အႏုပညာဟာ ျပည္သူ့အတြက္ဆိုတဲ့ Art For Art  တို့ Art For eople  တို့ဆိုတာမ်ိဳးေတြက အဲ့ဒီေခတ္အေျခအေနမႇာေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ဆိုရႇယ္လစ္အေတြး အေခၚေတြေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ရတယ္လို့ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တယ္။ ဟိုးတုန္းကဆိုရင္ ဇာတ္ကားတစ္ကား ႐ိုက္ဖို့အတြက္ ဖလင္ခ်ေပးဖို့ဆိုတဲ့အခါမႇာ အက်ိဳးျပဳဘယ္ေလာက္ရာခိုင္ႏႈန္း ဆိုတဲ့အေပၚမႇာမူတည္ၿပီးေတာ့မႇ ခ်ေပးတာမ်ိဳးေတြေတာင္ ရႇိခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုေတြလုပ္လိုက္တဲ့အတြက္ ဘာျဖစ္သြားလဲဆိုရင္ အႏုပညာ ဆိုတဲ့အရာကို အက်ိဳးျပဳအတြက္ အသံုးခ်လိုက္တဲ့အခါမႇာ အႏုပညာဟာေပ်ာက္ဆံုးလာတဲ့သေဘာကို ေရာက္သြားခဲ့တယ္။ အႏုပညာဟာ အက်ိဳးျပဳ ၿပိဳင္သလိုျဖစ္သြားတယ္။ ၀ါဒျဖန့္ခ်ိေရး ၿပိဳင္သလို ျဖစ္သြားတယ္။ အဲ့ဒီမႇာ Art For Art တို့၊ Art For People  တို့ဆိုတာမ်ိဳးေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္လာတယ္။ အခုေခတ္အေျခအေနကိုေရာက္တဲ့အခါမႇာ ဘယ္အတြက္မႇ မဟုတ္ပါဘူး၊ အားလံုးအတြက္ကို ရည္ရြယ္တဲ့သေဘာကုိ ေဆာင္လာၿပီလို့ျမင္ပါတယ္။ ခံစားႏိုင္တဲ့လူခံစား၊ မခံစားႏိုင္တဲ့လူ မခံစားဘဲေန တဲ့ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္လာပါၿပီ။ ဒါကို ဘာကသက္ေသခံေနလဲဆိုရင္ ေအာ္စကာဆုစံကာတင္အဆင့္ကိုေရာက္ၿပီးမႇ ျပဳတ္သြားတဲ့ဇာတ္ကားေတြအမ်ားႀကီးရႇိေနတာကို ျပရမယ္ထင္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို့အဲ့ဒီလိုဇာတ္ကားေတြ ျပဳတ္သြားရလဲဆိုရင္ေတာ့ ခုနကေျပာခဲ့သလို၀ါဒျဖန့္ခ်ိေရးသေဘာကိုေဆာင္သြားတဲ့အတြက္ျပဳတ္ကုန္ၾကတာပါ။ အမႇန္ေတာ့ အႏုပညာမႇာ အႏုပညာအေရာင္အေသြးကလြဲရင္ အျခားဘာအေရာင္အေသြးမႇမရႇိရပါဘူး။

အႏုပညာဟာ အႏုပုပညာအတြက္ဆိုတဲ့ အရာဟာ အႏုပုပညာအတြက္ေကာင္းတယ္ဆိုေပမယ့့္္ အဲ့ဒီအႏုပညာသည္ရဲ႕ ဘ၀ရပ္တည္မႈမႇာေတာ့ သိပ္ၿပီးအဆင္ေျပလႇမယ္ မထင္ပါဘူး။ ဒီအခါမႇာ အႏုပညာသည္ဟာ သူတတ္တဲ့ဲ့ အတတ္ပညာကို အသံုးျပဳၿပီး craft   လို႔ေခၚလိုို့ု့့့့ရမယ့္ commercial art ေတြကိုဖန္တီးလာၾကရပါတယ္။ ဘ၀ရပ္တည္မႈဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္ခုတည္းနဲ႔ပါ။ ဒီအေပၚကို ဒါ႐ိုက္တာတစ္ေယာက္အျမင္ ဘယ္လိုရႇိမလဲဗ်။

ဒီလိုဆိုရင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္အႏုပညာေတြ ဘက္ကပဲရပ္တည္ၿပီးေျပာခ်င္တယ္ဗ်။ ဗန္းဂိုး အႏုပညာေတြ ကိုဖန္တီးေနတဲ့အခ်ိန္အခါတုန္းက သူ့ရဲ႕ပန္းခ်ီကားကို ဘယ္သူကမႇမႀကိဳက္ၾကဘူး။ ဒါဆိုရင္ အဲ့ဒီတုန္းက လူ့အဖြဲ႕အစည္းကလက္မခံတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အဲ့ဒီပန္းခ်ီဆရာဟာ ဘာမႇသံုးစားလို့မရေတာ့ဘူး။ မဟုတ္ဘူး လား။ ညစာေလးတစ္ပြဲနဲ့ပန္းခ်ီကားကို သြားလဲတာေတာင္ ဘယ္သူကမႇ အလဲမခံတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုး အမိႈက္ပံုးထဲကဟာကိုေကာက္စားၿပီးေတာ့…ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဒါကိုပဲ ယံုၾကည္တယ္၊ဒါကိုပဲေရးမယ္ဗ်ာ၊ခင္ဗ်ား ကြၽန္ေတာ့္ပန္းခ်ီကားကို ညစာတစ္ပြဲနဲ့လဲခ်င္လဲ၊ မလဲခ်င္ေနဆိုၿပီးေတာ့ အငတ္ခံၿပီး ပန္းခ်ီကားေတြ ေရးသြားခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အားလံုးဟာအခ်ိန္နဲ့ေနရာကိုလိုက္ၿပီး ေျပာင္းလဲေနၾကတာေလ။ အခ်ိန္ကာလ တစ္ခုကို ေရြ႕သြားတဲ့အခါ လူကိုလူနဲ့တူေအာင္ေရးထားတဲ့ န္းခ်ီေတြကို ၿငီးေငြ႕လာၾကတဲ့အခါ လူ တစ္ေယာက္ကို ဖ်တ္ခနဲ ျမင္လိုက္ရတဲ့အခ်ိန္မႇာ၊ ျမင္လိုက္ရ ခံစားလိုက္ရတဲ့အျမင္မ်ိဳးနဲ့ ေရးထားတဲ့ပန္းခ်ီကားေတြ ေခတ္စားလာတဲ့အခါ ဗန္ဂိုးရဲ႕ ပန္းခ်ီကားေတြဟာ ေဒၚလာသန္းခ်ီၿပီးတန္လာၿပီး ျပင္သစ္ ႏိုင္ငံရဲ႕ရတနာဆိုၿပီး သတ္မႇတ္လာၾကပါတယ္။ သူ့ရဲ႕ပန္းခ်ီကားအတြက္ တိုက္ၾကတယ္၊ခိုက္ၾကတယ္၊လုၾကတယ္ယက္ၾကတယ္ေပါ့။ ေသၾကတာေတြဆိုလည္းအမ်ားႀကီးပဲ။ ဒီေနမႇာျပန္ဆြဲလိုက္ရင္ အဲ့ဒီတုန္းကဗန္ဂိုးႀကီးဟာ အဲ့ဒီ အသိုင္းအ၀ိုင္းက လက္မခံလို့ ဘ၀ရပ္တည္မႈကလည္း အေရးႀကီးပါေသးတယ္ေလဆိုၿပီး ငါကေတာ့ ခသာာနမခငေူ ပဲကြာ ဆိုၿပီး ေျပာင္းေရးခဲ့ရင္ အခုတန္ဖိုးထားေနၾကတဲ့ အႏုပညာဆိုတာ ေပၚလာစရာအေၾကာင္း မရႇိေတာ့ပါဘူး။ အဲဒါက ဗန္ဂိုးရဲ႕တန္ဖိုး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီတုန္းကသူ ညစာတစ္ပြဲနဲ့ သြားလဲခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္သူ့တန္ဖိုးနဲ့ တျခားစီပဲ။ သူ့ရဲ႕ ပန္းခ်ီကားေတြ ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာတန္လာတဲ့အက်ိဳးကိုေတာ့ သူမခံစားသြားရပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးမႇာေတာ့ သူယံုၾကည္တဲ့အႏုပညာကို မေျပာင္းလဲႏိုင္တဲ့အတြက္ သူ့ရဲ႕အသက္ကိုေျပာင္းလဲၿပီး သူ့ရဲ႕ဘ၀ကို ေျပာင္းလဲပစ္ လိုက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တာက လူ့အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုက လက္မခံတာနဲ့ အႏုပညာဟာ က်ဆံုးတယ္ ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အဲ့ဒီအႏုပညာကိုလူ့အဖြဲ႕အစည္းက လက္မခံျခင္းဟာ အႏုပညာကပဲမႇားေနတာလား၊ လူ့အဖြဲ႕အစည္းကပဲမႇားေနတာလား ဆိုတာကိုေတာ့အခ်ိန္ကာလက စကားေျပာသြားပါလိမ့္မယ္။

ဟုတ္ကဲ့ပါ။ တကယ္လ္လို႔သာေပါ့၊ ဗန္ဂိုးႀကီးဟာ အခုကြၽန္ေတာ္ ေခတ္မွာရွိေနမယ္။  သူဖန္တီးတ့ဲအႏုပညာေတြကိုလည္း လူ႔အဖြဲြဲ႕အစည္းႀကီး တစ္ခုလံုံုးက လက္ခံတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ကလည္း အႏုပညာေတြကို ဆက္ၿပီး ဖန္တီးခ်င္ေနတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ပန္ခ်ီကားေတြကိုို ပရိသတ္ဆီခ်ျပမယ္ဆိုတဲ့ဲ့အခါမႇာေတာ့ ခုနကေျပာတဲ့ဲ့ မီဒီယာၾကားခံထားတဲ့ဲ့အတြက္ မီဒီယာကလက္ခံမယ့့္္ မူေတြေေဘာင္ေတြနဲ႔ လုပ္ရမယ့္ အခါမ်ိဳးမႇာဆိုရင္ သူဘာလုပ္မယ္လို႔ ဦးမ်ိဳးမင္းထင္လဲ။

ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ သူ performance art  ေတြလုပ္ေနလိမ့္မယ္ဆိုတာပဲဗ်။ (ရယ္လ်က္…)

အရင္ေခတ္ေတြတုန္းက အႏုပညာသမားေတြ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ၊ စာေရးဆရာ၊ ဒါ႐ိုက္တာေတြ စသျဖင့္ေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ေတြက သူနဲ႔ေခတ္ၿပိဳင္အျဖစ္တည္ရႇိခဲ့တဲ့ လူ႔ဖြဲ႔အစညး္ရဲ႕ ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထား သူတို႔တေတြရဲ႕ အႏုပညာလက္ရာ အႏုပညာပစၥည္းေတြမွာ ပါ၀င္က်န္ရွိေနေအာင္ လုပ္ခဲ့ၾကတာမ်ိဳးေတြရွိပါတယ္။  ဦးမ်ိဳးမင္းတိုမ်က္ေမွာက္ေခတ္ အႏုပညာရွင္ေတြအေနနဲ႔ေရာ ဒါမ်ိဳးေတြ လုပ္ေနၾကပါသလား။

ဟုတ္ပါၿပီ။ ဒါဆိုရင္ ေရႇ႕မႇာက်န္ခဲ့ၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကိုတစ္ခ်က္ၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ။ သူတို့ေတြရဲ႕ အႏုပညာပစၥည္းေတြထဲမႇာ အခုအခ်ိန္ထိ သမိုင္း၀င္ၿပီးက်န္ရစ္ေနတဲ့ စကားလံုးေတြရႇိမယ္၊ ေနာက္သမိုင္း၀င္ၿပီးက်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ အႏုပညာလုပရပ္ေတြရႇိၾကတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူတို့ဖန္တီးခဲ့စဥ္အခါတုန္းကေတာ့ ငါသမိုင္းတြင္ေအာင္ႀကံစည္ၿပီး ထားထားခဲ့လိုက္မယ္ဆိုတဲ့စိတ္နဲ့ ဖန္တီးခဲ့ၾကတဲ့လူ မရႇိပါဘူး။ အႏုပညာသမားေတြ ႐ိုး႐ိုးသားသားဖန္တီးလိုက္ၾကရင္းကေန သမိုင္း၀င္သြားခဲ့ၾကတာပါ။ အဲ့ဒီေတာ့ အခုေခတ္မႇာ ကြၽန္ေတာ္တို့ဖန္တီးခဲ့တဲ့ အရာေတြမႇာလည္း ကြၽန္ေတာ္တို့ဘာသာကြၽန္ေတာ္တို့ ႐ိုး႐ိုးသားလုပ္သြားၾကမႇာပါပဲ။ အဲ့ဒီ သမိုင္းတြင္ ေအာင္ က်န္ခဲ့တယ္၊ မက်န္ခဲ့ဘူးဆိုတဲ့ကိစၥကိုေတာ့ က်န္ခဲ့တဲ့ ေနာက္လူေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္သံုးသပ္မႈေပၚမႇာ မူတည္ေနပါလိမ့္မယ္။ ဒီအတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို့မႇာတာ၀န္မရႇိဘူးလို့လည္းထင္မိတယ္ေလ။ အခုအခ်ိန္မႇာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို့ဟာလုပ္စရာရႇိတာကို ႐ိုး႐ိုးသားသားနဲ့အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္လုပ္ေနမႇာပါပဲ။ အဲ့ဒီလို ဘာျဖစ္ရေကာင္းေစ၊ ညာျဖစ္ရေကာင္းေစဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ိဳးနဲ့ လုပ္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ကြၽန္ေတာ္ မသန့္စင္ဘူးလို့ ခံယူပါတယ္။

ဟုတ္ကဲ့ပါ။  ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ သိခ်င္တာက အႏုပညာဆိုတဲ့အရာမႇာလည္း မ်ိဳးဆက္တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုအျပန္အလႇန္ျပဳစုပုပ်ိဳးေထာင္မႈသေဘာတရားေတြပါ၀င္ေနေတာ့ ဦးမ်ိဳးမင္းတို႔လိုို အေနနဲ႔ ကိုယ့္ေနာက္က ေပၚေပါက္လာမယ့့္္ မ်ိဳးဆက္ေတြကို တစ္ခုခုေျပာျပေပးေစလိုပါတယ္။

ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဆိုတာနဲ့ ဆုတ္ယုတ္မႈဆိုတာက ဒြန္တြဲၿပီး လာတာေလ။ ကြၽန္ေတာ္တို့တုန္းက တယ္လီေဗးရႇင္းပဲရႇိေသးတာ။ ဗီဒီယိုေတာင္မႇ တစ္လေနမႇ တစ္ႀကိမ ္ေလာက္ငႇားၾကည့္ႏိုင္တာေလ။ ဒီလိုၾကည့္တဲ့အခါမ်ိဳးမႇာလည္း ရႇားပါးေတာ့ ေသခ်ာ ဂ႐ုစိုက္ၿပီးၾကည့္ခဲ့ရတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္ကို ေရာက္လာတဲ့အခါမႇာေတာ့ စေလာင္းရႇိတယ္၊ Movies 5 တို့ ဘာတို့ရႇိတယ္၊ အင္တာနက္ေတြရႇိတယ္၊ Website ေတြအမ်ားႀကီးရႇိၿပီးႀကိဳက္တာကို ၀င္ၾကည့္လို့ရတဲ့အေျခအေနပါ။ အဲ့ဒီမႇာ သူတို့ေတြအတြက္ ဒါေတြဟာ အလြယ္တကူရတဲ့အရာေတြျဖစ္ေနေတာ့ လူငယ္ေတြက ဒါေတြကိုတန္ဖိုးမထားတတ္ၾကပါဘူး။ဒီအခ်ိန္မႇာပဲ တစ္ဖက္မႇာက စာဖတ္တဲ့လူ အရမ္းကိုနည္းသြားၿပီဆိုတာကြၽန္ေတာ္တို့ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။စာဆိုတာကိုေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မဖတ္ၾက သေလာက္ပဲ လို့ေတာင္ေျပာလို့ရတယ္။ သူတို့မႇာက မီဒီယာေတြအရမ္းမ်ားလာေတာ့ စာဆိုတာဖတ္စရာ မလိုေတာ့ဘူး လို့ေတာင္ထင္ေနၾကတယ္တူပါတယ္ဗ်ာ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုအင္တာနက္ေတြဘာေတြထဲမႇာ ရႇာလို့မရတဲ့အရာေတြဟာ စာေတြထဲမႇာပဲရႇိတယ္ဆိုတာသူတို့ကို သိေစခ်င္တယ္။ ေနာက္အႏုပညာကို ၀ါသနာပါတဲ့သူေတြအတြက္ဆုိရင္ေတာ့ စာထဲမႇာပါတဲ့ အေၾကာင္းအရာေလာကအျမင္ေတြကို ကိုယ္နဲ့ဆိုင္ဆိုင္၊ မဆိုင္ဆိုင္ ဘယ္အရာေတြကိုမဆို ေလ့လာသင့္တယ္လို့ ကြၽန္ေတာ္အေနနဲ့ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒီေလာက္ပါပဲ။

အံ့ဘုန္းျမတ္

About ahuntphonemyat

Journalist.

Discussion

2 thoughts on “ဒါ႐ိုက္တာ ေမာင္မ်ိဳးမင္းအင္တာဗ်ဴး

  1. ကြၽန္ေတာ္တို႔လက္ရွိအေျခ အေနက အႏုပညာကိုဆန္းသစ္ဖို႔ဆိုတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ စိတ္ကူးကို စမ္းသစ္ မွာလား။ အတက္ပညာေတြကိုဆန္းသစ္မွာလား။ နည္းပညာေတြကိုဆန္းသစ္မလား။ ဆိုတဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ရွိလာတယ္။ ဒီေနရာမွာကြၽန္ေတာ္တို႔က နည္းပညာလည္း မစမ္းသစ္ႏိုင္ဘူး။ အတက္ပညာလည္း မဆန္းသစ္ႏိုင္ဘူး။ စိတ္ကူးလည္း မဆန္းသစ္ႏိုင္ဘူးျဖစ္ေနၾကေတာ့ ပရိသတ္က ႀကိဳက္ကိုမႀကိဳက္ေတာ့တာပါ။

    စိတ္ကူးရယ္၊ အတတ္ပညာရယ္၊ နည္းပညာရယ္ ဆိုတဲ႔အထဲမွာ စိတ္ကူးကိုဆန္းသစ္တာအေျခခံအက်ဆံုးနဲ႔ ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔ အဓိကအက်ဆံုးပဲလို႔ထင္တယ္။ ကိုရီးယားကားေတြ ကိုျမန္မာေတြဘာေၾကာင္႔လက္ခံလာရသလဲဆိုရင္။ ဇတ္ကားစဖြင္႔တာနဲ႔ သားသမီးကို အိမ္ေထာင္ခ်ေပးဖို႔ နဲ႔ဇတ္စဖြင္႔တာမ်ိဳးစသည္ျဖင္႔ ဆိုတဲ႔ ေသးသိမ္တဲ႔ဇတ္ကြက္မ်ိဳးမေတြ႕ရဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ကားတိုင္းကားတိုင္းကိုၾကည္႔ပါ။ struggling လုပ္တာေတြနဲ႔ ပဲဇတ္ကိုဆြဲေခၚယူသြားတယ္။ အခ်စ္ကားကိုၾကည္႔ရင္ေတာင္ ဘ၀ထဲက အခ်စ္ကိုေဖာ္က်ဴးထားတာေတြ႕ရတယ္။ လူေတြရဲ႕ေန႔စဥ္လႈပ္ရွားမႈ႕ဘ၀ကိုထင္ဟပ္ႏိုင္တယ္ ဘ၀ဆန္တယ္။ ဆင္းရဲသား မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းတာကို ရိုက္ျပမွ ဘ၀ဆန္တာမဟုတ္ဘူး။ ကြန္ျပဴတာပညာရွင္တစ္ေယာက္ရဲ႕ေန႔စဥ္ရုန္းကန္မႈ႕ ဘ၀၊ ေလာကဓံေတြကိုရိုက္ျပႏိုင္လည္း ဒါဟာဘ၀ပဲ။ ၾကည္႔လိုက္ေလ ပရိတ္သတ္က ျမန္မာျပည္မွာ ကိုရီးယားကားမၾကိဳက္တဲ႔ သူဆိုတာခပ္ရွားရွား။ ကၽြန္ေတာ္ဆို ကိုရီးယားကားကိုသိပ္စြဲစြဲလမ္းလမ္း ၾကည္႔တာမဟုတ္ဘူး ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ မၾကိဳက္ဘူးလို႔ေျပာလို႔ရတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ခုေခတ္ေပၚ ကိုရီးယားကားထဲမွာ သမားေတာ္ လိုကားမ်ိဳး၊ လီဟန္နီဆိုျပီးနာမည္ၾကီးလာတဲ႔ ဖိနပ္ဒီဇိုင္းဆြဲတဲ႔ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဇတ္လမ္းမ်ိဳး ျမန္မာမွာေရာရိုက္ျပလို႔မရဘူးလား။ ထြင္ထြင္ျပီးေတာ႔ ေတာ႔ ရိုက္ၾကပါရဲ႕ေလ။ ဖလက္ရွ္ေတြမ်ားေနေလရဲ႕ လူေတြက အထူးျပဳလုပ္ခ်က္ေတြကိုၾကိဳက္တာမဟုတ္ဘူးဆိုတာလည္း သိသင္႔တယ္ထင္တယ္။ အလင္းအေမွာင္ခပ္ေကာင္းေကာင္းေတြမလုိဘူးမဟုတ္ဘူး လုိတယ္။ အဲ႔လိုနည္းပညာေတြ ကဇတ္ကားတစ္ကားေကာင္းဖို႔အတြက္က 20 ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ အေရးပါတာ။ တစ္ကယ္က ဇတ္လမ္း ဇတ္လမ္းေကာင္းမွ ရုပ္ရွင္ကေကာင္းလားမွာ။ ဇတ္အိမ္ခိုင္ခံ႕မႈ႕၊ လူေတြရဲ႕ေန႔စဥ္ဘ၀ကိုထင္ဟပ္မႈ႕ေတြရွိမွ လူေတြကခံစားႏိုင္မွာ။ အဲ႔ဒိလိုဆိုရင္ အႏုပညာဟာ လူေတြအတြက္ဟုတ္လား မဟုတ္လား ေျပာစရာမလုိေတာ႔ပါဘူး။
    ေနာက္တစ္ခုက လူေတြရဲ႕ကိုယ္ခ်င္းစာမႈ႕ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ၾကံဳေတြ႕ရမွ ကိုယ္ခ်င္းစာတတ္တာ
    ကိုယ္႔ဘ၀ရဲအခက္အခဲရွိရင္ သူမ်ားရဲ႕အခက္အခဲကိုလည္းကိုယ္ခ်င္းစာႏိုင္မွာပဲ။ ပရိတ္သတ္ေတြရဲ႕ ဒရာမာကားေတြေပၚၾကည္႔တဲ႔အၾကည္႔ရ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ကေလးနဲ႔ ၾကည္႔ရႈ႕ခံစားတာ။ ကိုယ္ခ်င္းစာလို႔မရရင္ ခံစားလို႔လဲမရေတာ႔ဘူးေလ။

    Art for Art တို႔ Art for People ဆိုတာေတြကေတာ႔ အားလံုးကိုသိမ္းက်ံဳးျပီးေျပာလို႔ရမယ္မထင္ဘူး။ ကိုယ္လုပ္တဲ႔ အႏုပညာအမ်ိဳးအစားေပၚမွာမူတည္ေသးတယ္ေလ။ ကိုယ္ကပန္းခ်ီလား၊ ဓါတ္ပံုလား၊ ရုပ္ရွင္လား၊ ဂီတလားဆိုတဲ႔အေပၚမွာ မူတည္ေသးမယ္ထင္တယ္။ ရုပ္ရွင္တို႔ ဂီတတို႔ မွာလာျပီး Art for Art ဆိုတာမ်ိဳးလာလုပ္ေနရင္ေတာ႔ အဲ႔ဒိအႏုပညာဟာ underground အႏုပညာျဖစ္ေနမွာေသခ်ာသေလာက္ရွိတယ္ထင္ရဲ႕ေလ။

    အႏုပညာဟာ ေရာင္းကုန္တစ္ခုမ်ားျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ပိုျပီးေတာ႔ေတာင္ လူေတြအတြက္ ျဖစ္ေနသင္႔ေသးတယ္။ လူေတြအတြက္ဆိုတ ၀ါဒျဖန္႔ဖို႔တစ္ခုတည္းတင္မကပါဘူး။ အားေပးဖို႔၊ စိတ္အာဟာရျပည္႔၀ဖို႔ဆိုတဲ႔ အေၾကာင္းေတြလည္းအမ်ားၾကီးရွိေသးတယ္။

    ေဆးလိပ္ထုတ္တဲ႔သူက ေဆးလိပ္ေသာက္သူမွအဆင္ေျပမယ္။ အဲ႔လိုပဲ ေကာ္ဖီမေသာက္ဖူးပဲ မၾကိဳက္တတ္ပဲ ေကာ္ဖီထုတ္လို႔ရင္ေတာ႔ ကိုးလို႔ကန္႔လန္႔ေတြျဖစ္သြားမွာပါပဲ။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ စားသံုးသူအျဖစ္ခံစားႏိုင္မွ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္တဲ႔ အရာေတြထုတ္လႊတ္ႏိုင္လိမ္႔မေပါ႔။
    ေျပာခ်င္တာက ရုပ္ရွင္သမားေတြဆိုတာက ဇတ္လမ္းေပၚမူတည္ျပီး ရိုက္ကူး ရတာ သရုပ္ေဆာင္ရတာ။ ဇတ္လမ္းဖန္တီးသူကေတာ႔ အဓိကေက်ာရိုးပါပဲ။ ဇတ္လမ္းမေကာင္းရင္ ဘယ္ေလာက္သရုပ္ေဆာင္ေကာင္းေကာင္း၊ ဘယ္လိုပဲစက္ပစၥည္းေတြေကာင္းေနပါေစအလကားပါပဲ။

    ပရိတ္သတ္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ေတာ႔ ကိုယ္သိသေလာက္ ေျပာၾကည္႔တာ။ မွန္တယ္ထင္တယ္။
    ေျပာခ်င္တာေျပာျပီးမွေတာ႔ လြတ္လပ္စြာသေဘာထားကြဲလြဲခြင္႔ရွိတယ္လို႔ေတာ႔ မေျပာပါဘူး။ :)

    Posted by ေက်ာ္ညိဳေသြး | July 17, 2009, 6:30 am
  2. ဘက္မလိုက္ … အနုပညာဘက္ေတာ္သားစစ္စစ္ ဦးမ်ိဳးမင္း ရဲ့ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ ယူဆခ်က္ေတြကို တကယ္ဘဲေလးစားမိပါတယ္..
    အင္တာဗ်ဴရာ ရဲ့ထိမိတဲ့ ေမးကြက္လွလွ စိပ္စိပ္ေလးေတြကို လဲ သေဘာက်မိပါတယ္…

    က်ေနာ့္ရဲ့စိတ္ထဲ မွာရွိတာေလး လဲေျပာခ်င္ပါတယ္…
    အားျပိဳင္မႈေတြ ဆန္႔က်င္ဘက္ အတိုက္အခံေတြ ၾကားမွာနစ္မြန္းေနၾကရတာ..အနုပညာတင္ မဟုတ္ပါဘူး…ဘက္စံု ေထာင့္စံု အခန္းစံု ေနရာ ႒ာနစံုကေန ပါ..ပညာေရးကို ၾကည့္မလား..က်န္းမာေရးကို ၾကည့္မလား..ဒါေတြကို အခ်ိန္မွီ ျပင္ဆင္နိုင္ဖို႔…ဦးမ်ိဳးမင္းလို ဘက္မလိုက္ဘက္ေတာ္သား..(neutral technical genius) လူခၽြန္လူေကာင္း မ်ား အမ်ားၾကီးလိုအပ္ေနပါတယ္…
    လက္ရွိတာ၀န္ရွိ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ပိုင္တာ၀န္ရွိသူမ်ားက…ထိုလူခၽြန္လူေကာင္းမ်ားကိုိ ိတန္ဖိုးထား ေလးစားနားလည္ေဖးမ ေပးေစလိုပါေၾကာင္း..

    Posted by ကိုဂ်စ္တူး | August 4, 2009, 10:27 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: