ေဆာင္းပါး

ျငင္းခံုျခင္း ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေစခ်င္


လူတုစိန္၀င္း

“ဟိုဂ်ာနယ္ထဲက ဆရာ့ကို တိုက္ခိုက္ထားတဲ့ ေဆာင္းပါးဖတ္မိသလား၊ အဲ့ဒါဘယ္လိုယူဆသလဲ” လူငယ္ ဂ်ာနယ္လစ္တစ္ေယာက္ ေရာက္လာၿပီးေမးလိုက္တဲ့ ေမးခြန္းျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါကေရးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ အေပၚမွာ သေဘာမတူႏိုင္တဲ့ စာေရးဆရာတစ္ဦးက ျပန္ျပီး ေခ်ပေရးသားထားတာျဖစ္ပါတယ္။ “အဲ့ဒီလို ျပန္ေရးတာေကာင္းတယ္။ စာဖတ္ပရိသတ္က အယူအဆအမ်ိဳးမ်ိဳးကို သိႏိုင္တာေပါ့” “ဆရာေရးတဲ့စာေတြအမ်ားႀကီးထဲမွာ ဆရာ့ေစတနာ အထင္းသားေပၚလြင္ေနတာပဲ။ ဒီေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္တည္း ၾကည့္ၿပီး ခုလိုတိုက္ခိုက္တာေတာ့ ဘယ္ေကာင္းမွာလဲ”
ေ၀ဖန္တာဟာ တိုက္ခိုက္တာမဟုတ္
လူငယ္ေလးက ေတာ္ေတာ္မေက်မနပ္ျဖစ္ပံုရတယ္။ ဘာေၾကာင့္မေက်နပ္တာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ လိုက္ေတာ့ တစ္ဘက္က ေ၀ဖန္ေရးသားတာကို သူက “တိုက္ခိုက္တာ” လို႔ ျမင္ေနတဲ့အတြက္ျဖစ္တာ ေတြ႕ရပါ တယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ သူ႔ကိုေ၀ဖန္တာကို ရန္လိုတာ၊ တိုက္ခိုက္တာလို႔ မ႐ႈျမင္သင့္ေၾကာင္းရွင္းျပပါတယ္။ သူေျပာ တဲ့ေဆာင္းပါးမွာ သေဘာမတူတဲ့အေၾကာင္း ေခ်ပၿပီး သူ႔အျမင္ သူ႔သေဘာထားကို တင္ျပထားတာျဖစ္ေၾကာင္း၊ မယဥ္ေက်းတဲ့စကားလံုး၊ မဖြယ္ရာတဲ့အသံုးအႏႈန္းမ်ားပါတာ မရွိေၾကာင္း၊ ဒါအျပင္ အယူအဆကို ေခ်ပခ်က္မ်ား သာရွိျပီး ပုဂၢိဳလ္ေရးထိပါးမႈမ်ားပါတာမေတြ႕ရေၾကာင္း၊ အဲ့ဒါေၾကာင့္ တိုက္ခိုက္တာလို႔ မယူဆသင့္ေၾကာင္း အက်ယ္တ၀င့္ရွင္းျပရပါတယ္။
႐ိုးစင္းလြန္းတယ္
လူငယ္ေလး ျပန္သြားေတာ့လည္း ဒီအေၾကာင္းဆက္ျပီး စဥ္းစားေနမိတယ္။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဘယ္ကိစမဆို စဥ္းစားတဲ့အခါမွာ သိပ္ၿပီး႐ိုးစင္းလြန္းတာကို သတိျပဳမိတယ္။ သူတို႔က ေကာင္းတာနဲ႔ဆိုးတာ၊ မွား တာနဲ႔မွန္တာပဲၾကည့္ေလ့ရွိတယ္။ ေလာကႀကီးမွာ အေကာင္းနဲ႔အဆိုး၊ အမွားနဲ႔အမွန္၊ အျဖဴနဲ႔အမည္း၊ ဒြိစံု၊ ဒြိစံုႏွစ္ မ်ိဳးတည္းရွိေနၾကတာမဟုတ္ဘူးဆိုတာကို စဥ္းစားဖို႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနၾကတယ္။ ကိစတစ္ခုဟာ မမွားေပမယ့္ အမွားလို႔လည္း ေျပာလို႔မရတာမ်ိဳး၊ မမွန္ေပမယ့္ အမွန္လို႔လည္း ေျပာလို႔မရတာမ်ိဳးေတြ ရွိတတ္တယ္။ မိတ္ေဆြ မဟုတ္ေပမယ့္ ရန္သူလည္းမဟုတ္တာမ်ိဳး၊ ၇န္သူမဟုတ္ေပမယ့္ မိတ္ေဆြလိုလည္း သတ္မွတ္လို႔ မရတာမ်ိဳးေတြ ရွိတတ္တယ္။ ဒီအခ်က္ကို သတိျပဳမိသူရွားတယ္။


ဒြိစံုပဲရွိတယ္
ဟိုေရွးပေ၀သဏီ ဘုရားေက်ာင္းေတြႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္က အေတြးအေခၚမ်ိဳးေတြ ခုထိမေပ်ာက္ေသးတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဘုရားေက်ာင္းေတြ ႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္အခါကေတာ့ ကိုယ့္ဘုရားကို မယံုၾကည္ မကိုးကြယ္သူတိုင္းကို “ဒိဠိ” လို သတ္မွတ္ၿပီး အျပက္ေခ်မႈန္းလိုက္ၾကတာပဲ။ မဟာအလက္ဇႏၵားေခတ္ကတည္းက ဒီ “ဒြိစံု” အယူအဆ ကို ကိုင္စြဲၿပီး၊ ကိုယ့္ဘုရားကို မယံုသူဟာ မိစာၦဒိဠိပဲ။ အဲဒါကို ေျဖရွင္းနည္းကလည္း “ဒြိစံု” ပဲ။ “Yield” or “Die” အညံ့ခံၿပီး ကိုယ့္ဘုရားကို လက္ခံမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အေသခံမလားဆိုတဲ့ လမ္း (၂) သြယ္ပဲ ေပးထားတယ္။ တျခားလမ္းဆိုတာ မေပးထားဘူး။
မတည့္အတူေန
ဒီေန႔ေခတ္ဟာ ဘုရားေက်ာင္းႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္ဘုရားမဟုတ္တဲ့အျခား ဘုရား ေတြကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္သူေတြရွိေနတာကို အသိအမွတ္ျပဳခံၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥတြဲေနထိုင္ၾကတဲ့ေခတ္ ျဖစ္ေနၿပီ။ “Agree To Disagree” မတူျခားနားခ်က္ေတြ အသီးသီးရွိေနၾကတာပါလားလို႔ အားလံုးသေဘာေပါက္ လက္ခံၾကတာကို “ယဥ္ေက်းမႈနမူနာစံ” အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ေခတ္ျဖစ္ေနၿပီ။
ၾကက္တူေရြးစနစ္ကို စြန္႔ပယ္
ေရွးကေတာ့ ကိုယ္ကိုးကြယ္တဲ့ဘုရားရဲ႕ ႏႈတ္ကပတ္ (မုကခပါဠိ) ေတာ္ေတြကို အလြတ္ရေအာင္ က်က္မွတ္ၿပီး ျပန္ရြတ္ျပတက္သူကို ပညာရွိ (ဘုန္းႀကီး) အျဖစ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီၾကက္တူေရြးအလြတ္ က်က္ (Rote Learning) ဟာ ဒီေခတ္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ မေလ်ာ္ညီေတာ့ဘူးဆိုၿပီး စြန္႔ပစ္ခဲ့ၾကၿပီ။ အဲ့ဒီေနရာမွာ စာသင္သားရဲ႕ ပိုင္းျခားေ၀ဖန္သံုးသပ္တဲ့ ဆင္ျခင္ဥာဏ္ (Critical Thinking) နဲ႔ ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးမႈ (Creativity Thinking) ကို အဓိကထားတဲ့ သင္ၾကားေရးစနစ္ကို အစားထိုးခဲ့ၾကတယ္။
ျငင္းခံုတတ္ေအာင္လုပ္
ဒီစနစ္မွာ ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္မႈကို အဓိကထားရတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ေရွးအစဥ္အလာ ဆရာအဓိကသင္ၾကားေရးစနစ္ (Teacher Centered Teaching Method) အစား ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ သင္ၾကားေရးစနစ္ (Children Centered Teaching/ Learning Method) “CCTL” အသံုးျပဳလာၾကတယ္။ ဒီ CCTL စနစ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ စူးစမ္းလိုစိတ္ကို လံႈ႔ေဆာ္ေပးၿပီး၊ ေက်ာင္းသားေတြမွာ ေမးျမန္းခ်င္စိတ္၊ ျငင္းခံုခ်င္စိတ္၊ ေစာဒကတက္ခ်င္စိတ္ေတြ ျဖစ္လာေအာင္ အေျခအေနကို ဖန္တီးေပးတယ္။ ဆရာက အေျဖကို ေျပာမျပဘဲ ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္ပိုင္းျခားေ၀ဖန္သံုးသပ္ျခင္း အေျဖရေအာင္ ထုတ္ယူေစတယ္။
မတူတိုင္းရန္သူမဟုတ္
အဲ့ဒီ CCTL စနစ္ဟာ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားမွာ စတင္က်င့္သံုးတာ ဘာမွမၾကာေသးေတာ့ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းအတြင္း ပ်ံ႕ႏွံမလာေသးဘူး။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ျငင္းခံုတာ၊ ေစာဒကတက္တာ၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတာကို ရန္လိုတဲ့ အျပဳအမူအျဖစ္ သေဘာထားေနၾကေသးတာျဖစ္တယ္။ ငါနဲ႔မတူ ငါ့ရန္သူလို႔ ယူဆေနၾကေသးတာျဖစ္တယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ CCTL စနစ္ရဲ႕ အေတြးအေခၚမ်ိဳး ပ်ံ႕ႏွ႔ံေအာင္လုပ္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ငါနဲ႔မတူတိုင္း၊ ငါ့မိတ္ေဆြမဟုတ္တုိင္း ရန္သူျဖစ္သြားၾကတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို သေဘာေပါက္လက္ခံတက္ေအာင္ လုပ္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။
ျငင္းခံုျခင္းယဥ္ေက်းမႈ
မိတ္ေဆြ မဟုတ္ေပမယ့္ ရန္သူလည္းမဟုတ္တဲ့သူေတြကို ဘယ္လိုသေဘာထားဆက္ဆံရမယ္ဆိုတာ လည္း သိဖို႔လိုပါတယ္။ (Agree To Disagree) ဆိုတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ႏႈန္းစံကို သေဘာေပါက္နားလည္ၿပီး လက္ခံႏိုင္စြမ္းရွိဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ပိုင္းျခားေ၀ဖန္သံုးသပ္စဥ္းစားျခင္း (Critical Thinking) အေလ့အထထြန္းကားေအာင္ လုပ္ေပးရပါမယ္။ ျငင္းငံုျခင္းယဥ္ေက်းမႈအျမစ္တြယ္ေစခ်င္ပါတယ္။

လူထုစိန္၀င္း
(၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၁၅ ရက္)
(မွတ္ခ်က္ ။ ။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလထုတ၊္ စံပယ္ျဖဴမဂၢဇင္း အမွတ္ ၇ တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ေသာ ဆရာလူထုစိန္၀င္း၏ “ျငင္းခံုျခင္းယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေစခ်င္” ေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပေပးထားျခင္းျဖစ္ပါသျဖင့္ စာေရးဆရာ၏ အာေဘာ္ႏွင့္ ဆိုလိုရင္းအတုိင္းပင္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါကူးကို မည္သူမဆိုလြတ္လပ္စြာ)

Advertisements

About ahuntphonemyat

Journalist.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: